Heb jij vaak last van angsten, pijnen of trauma’s die je tegenhouden om volledig in je kracht te gaan staan? Dan kan een ademsessie je uitkomst bieden. En misschien klinkt dat heel makkelijk, want hoe kan nu een sessie die alleen maar gericht is op je ademhaling je helpen om diepgewortelde pijn, angsten of trauma’s te verwerken? Zo dacht ik er ook over, tot mijn eerste sessie ;-)

Maar die eerste ademsessie liet mij meteen zien hoe krachtig dit is. Ik ging onverwachts volledig de diepte in. Ik keek mijn pestverleden aan; doorwerkte weer een nieuwe laag van de pijn die daar nog van opgeslagen was; en ik zag de volgende stap die ik voor Find Your Light mocht zetten. En dat allemaal door net iets anders adem te halen dan ik normaal deed. Je snapt dat ik verkocht was! Daarom help ik jou ook graag om verder te komen met je persoonlijke ontwikkeling door middel van breathwork!

Wat is een ademsessie?

Een ademsessie is een coaching sessie waarbij je geen meditatie of visualisatie gebruikt, maar ademwerk. Met ademwerk gebruik je een ademhalingstechniek om verbinding te maken met je onderbewuste en meer zuurstof naar de cellen van je lichaam te brengen. In deze cellen zit namelijk de informatie opgeslagen van de traumatische ervaringen die je hebt en waardoor je nu pijn en angsten ervaart.

Doordat daar meer zuurstof naar toe gaat omdat je anders ademhaalt, komt die informatie in beweging en kan je het gaan doorwerken en loslaten.

Tijdens een ademsessie wordt je hierin begeleid om naar die diepere lagen te gaan en alles wat je ervaart te doorwerken. Dit kan (zeker in het begin) best een uitdaging zijn, daarom is de begeleiding zo fijn.

De meeste sessies worden ook ondersteunt door muziek. Deze muziek is zo opgebouwd dat het je ondersteunt om dieper te gaan. Hierdoor maak je nog meer contact met je lichaam.

Met als uiteindelijke doel:

De stukken die jou nu nog tegenhouden los te laten; voorbij te gaan aan je ego en je hoofd die denkt het beter te weten; en vanuit je onderbewustzijn een nieuwe realiteit voor jezelf neer te zetten.

Wat kan je ervaren tijdens een ademsessie?

Iedereen ervaart iets anders tijdens een ademsessie. Daarnaast is iedere sessie ook weer anders en kan je intentie voor een sessie of hoe je je voelt in aanloop naar de sessie ook bepalen wat je ervaart.

Wel zijn er een paar dingen die vaak ervaren worden:

  • Tintelingen in je lichaam. Dit komt vaak voor in je benen of armen. Als het voor je goed voelt, dan mag je ook slaan met je armen of schoppen met je benen om die energie vrij te laten
  • Emoties. Je kan huilen, je kan schreeuwen, je kan lachen, alle emoties kunnen langskomen. Laat ze er ook vooral zijn en hou het niet tegen. Het is er niet voor niets!
  • Gedachten die alle kanten op gaan. Laat die er ook gewoon zijn en ga steeds weer terug met je aandacht naar je ademhaling. Kom je er echt niet uit? Geef dan geluid aan de gedachten die je hebt en schreeuw of roep wat er door je heen gaat
  • Inzichten. Wanneer je intuned op de energie die er speelt en in je onderbewuste duikt, kunnen er ook duidelijke inzichten doorkomen die je weer verder helpen. Dat is de kracht van een ademsessie

Weet vooral dat alles wat je ervaart helemaal okey is tijdens de sessie. Je bent altijd veilig en er kan niets mis gaan. Om te weten hoe je lichaam reageert is het daarom ook slim om de eerste ademsessie onder begeleiding te doen, zodat je geholpen kan worden als er iets aan de hand is.

Hoe bereid je je voor op een ademsessie?

Wanneer je weet dat je een ademsessie gaat doen, dan is het slim om je vooraf voor te bereiden. Deze tips hebben mij altijd geholpen voor een sessie:

  • Eet niet of niet veel voor een sessie. Een volle maag gaat je in de weg zitten, dus kies voor een lichte maaltijd als je vooraf wilt eten
  • Drink daarom ook niet veel voorafgaand aan de sessie
  • Zet wel een flesje water klaar voor na de sessie, zodat je je lichaam kan helpen de afvalstoffen die los zijn gekomen af te voeren
  • Volg je een online ademsessie? Kies dan een plek waar je je helemaal veilig voelt en niet gestoord wordt. Het fijnste is ook wanneer er verder niemand in de buurt is, zodat je je durft te laten gaan wanneer je wilt schreeuwen
  • Zet een intentie voor je sessie. Bij een 1 op 1 sessie of een thema sessie wordt vooraf vaak bepaald waar de sessie over gaat. Doe je een algemene ademsessie? Zet dan voor jezelf een intentie waar je aan wilt werken. Dit helpt om de diepte in te gaan.

Voor de sessie zelf heb je niet veel nodig. Een slaapmasker is aan te bevelen om jezelf goed af te sluiten van de buitenwereld en meer in jezelf te keren. Daarnaast is loszittende kleding fijn zodat je lichaam vrij kan bewegen.

Bij een online ademsessie adviseer ik ook altijd om een hoofdtelefoon op te doen, zodat de muziek nog beter binnen komt. Wanneer je diep in je ademsessie zit, wil je niet moeite hoeven doen om de begeleiding goed te verstaan.

Werkt een ademsessie voor iedereen?

Natuurlijk is dit een vraag die veel mensen stellen. Want hoe weet je of breathwork voor jou werkt?

Heel simpel: dat moet je uitproberen.

Niemand kan een garantie geven dat het voor jou werkt, net zoals met iedere andere spirituele of psychologische techniek.

Er zijn inderdaad mensen die er niet veel mee hebben of weinig ervaren. Persoonlijk denk ik dat het altijd wel werkt, maar misschien ben je je er dan minder bewust van of kom je net niet bij de stukken waar de echte pijn of trauma’s zitten. Dat kan natuurlijk.

Daarnaast is de adem-techniek en begeleiding ook alles bepalend. Ik ga zelf altijd heel snel de diepte in met de verbonden ademhaling techniek en kan me ook dan ook helemaal laten gaan. Dus dat is ook de techniek die ik gebruik in mijn sessies. Daarnaast heb ik ook andere technieken gebruikt waarbij ik veel minder diep ging of zelfs helemaal uit de sessie ging terwijl die nog bezig was.

Het gaat allemaal over de ervaring die je opdoet en wat JIJ het fijnste vindt! Dus probeer het vooral uit, dan weet je al meteen veel meer.

Wil jij ook een ademsessie ervaren? Ik help je graag met een 1 op 1 sessie of in één van mijn groepssessies!

Veel liefs,

Mariska