Is dit herkenbaar? Je bent super enthousiast en wilt zo graag werken aan een nieuw project of plan. Je hebt zelfs een duidelijke visie voor ogen waar je over een jaar (of langer) wilt staan. Maar uiteindelijk komt er helemaal niets uit je handen, want het is niet duidelijk wat de volgende stap is. Er zijn te veel mogelijkheden waardoor je niets doet of je gaat juist volop aan de slag, maar niet met de juiste dingen… Waarschijnlijk loop je tegen overlevingsmechanismen aan die in jou zitten en waardoor je tegengehouden wordt. Je systeem denkt dat er gevaar is, terwijl dat eigenlijk niet zo is.

Fight, Flight or Freeze – de standaard overlevingsmechanismes

Iedereen kent ze wel: de fight or flight reactie bij een situatie die ‘gevaarlijk’ is. Je systeem kiest ervoor om te vechten of te vluchten. Daarnaast is er ook de Freeze reactie; je bevriest en doet helemaal niets meer. Je gaat niet voor- of achteruit en komt helemaal tot stilstand. Deze reacties heten overlevingsmechanismes. Vroeger hielpen ze namelijk om te overleven als er een tijger in de buurt was.

Wanneer je in je hoofd vastzit met een probleem, zijn er dezelfde reacties:

Fight – Je gaat het ‘gevecht’ aan met het probleem. Meestal betekent dat dan volle bak aan de slag, super productief worden en juist actie ondernemen. Zijn er verschillende keuzes? Waarom kiezen als het ook allemaal kan? Gaan met die banaan en kei hard werken is een typische fight-reactie. De vraag hierbij is vooral of je echt de dingen aan het doen bent die voor jou werken.

Flight – Hallo Netflix! In plaats van te werken is het bingen van Netflix opeens veel interessanter. Ach, nog 1 aflevering. Werken kan dadelijk nog wel. Maar die ene aflevering is zo een heel seizoen en uiteindelijk heb je nog niet gewerkt. Morgen maar weer. Want wat is het heerlijk om even je werk te ontvluchten en nergens aan te hoeven denken. Zeker niet aan de doelen die je wilt behalen.

Freeze – Wat ga ik vandaag doen? Een blog schrijven? Insta posts inplannen? Mijn Pinterest account opzetten? Laat ik maar even een lijst maken voor het overzicht. Hoewel dit lijkt op een Flight, is een freeze-reactie voor mijn gevoel net wat anders. In plaats van te vluchten, wil je wel werken aan het doel. Het blijft maar rond tollen in je hoofd. Allerlei opties komen op, de lijsten met mogelijkheden worden steeds langer en ergens ben je wel geïnspireerd, maar toch komt er niets van.

Ik snap het probleem helemaal. Voor mij is juist die Freeze-reactie overheersend van alle overlevingsmechanismen. Ik loop over in mogelijkheden, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Het is allemaal onoverzichtelijk en iedere optie hangt weer vast aan een andere optie en voelt als een project op zich. Niet iets wat in 5 minuten gedaan is.

Uit overlevingsmechanismen stappen en terug naar je intuïtie en gevoel – Visualisatie

Vaak kijk ik in zo’n situatie wat hierin voor mij werkt. Wat helpt dan wel om uit die bevroren stand te komen en dingen te doen?

Daarin heb ik een simpele visualisatie gemaakt die jij ook kan doen om uit deze overlevingsmechanismen te stappen! Het doel is om contact te maken met je hart en te voelen wat jij echt graag WILT gaan doen. Vanuit je gevoel en intuïtie, niet vanuit je hoofd die het altijd beter denkt te weten.

Voor mij werkt het goed om voorafgaand aan deze visualisatie te mediteren zodat ik een goede verbinding heb met mijn hart. Maar het kan ook ‘tussendoor’ als je NU verder wilt!

Stap 1: Maak contact met de overlevingsmechanismen die in jou leven

Overlevingsmechanismen zijn systemen die al heel lang in het menselijke systeem zitten. Het is dus belangrijk om er vrede mee te hebben. Het heeft de juiste intentie.

Dus de eerste stap is om te voelen hoe de energie van die overlevingsmechanismen in je lichaam spelen. Waar voel je je het sterkste? Hoe uit het zich?

Maak er contact mee, geef het misschien zelfs een eigen identiteit en voel dat het slechts een klein deel van jou is.

Het kan ook goed werken om deze energie te bedanken dat het je wil helpen.

Stap 2: Maak contact met je hart

Daarna is het tijd om contact te maken met je hart. Want om je intuïtie goed te kunnen horen is het belangrijk om in contact te zijn met je hart.

Dit kan je heel simpel doen door een paar keer goed in en uit te ademen en je handen op je borst te leggen. Voel de hartslag en ademhaling. Laat gedachten los, ook de nieuwe gedachten die opkomen.

Voel jezelf rustig worden en bewust in je lichaam zijn.

Stap 3: Doelen opnieuw bepalen

De volgende stap is om het eerst volgende doel te bepalen. Niet een 5-jaren-plan, maar gewoon wat je nu graag zou willen bereiken.

Vraag hardop: “Wat wil ik echt? Wat is binnen handbereik om nu mee aan de slag te gaan?”

En voel vooral ook wat dit idee of doel met jou doet. Gaat je hart er harder van kloppen? Wordt je er enthousiast van en kan je niet wachten om er mee te beginnen? Of komt het gevoel dat je dit MOET doen en heb je eigenlijk de puf niet of komt er veel angst bij op?

Kies het doel of idee waar je echt enthousiast van wordt! Waarschijnlijk zit het precies in lijn met het grote doel dat er al was en anders gaat het sowieso iets brengen!

Stap 4: Wat is de eerst volgende stap om te zetten?

Stel jezelf vervolgens de vraag: “Wat is de eerst volgende stap voor dit doel of idee?” En laat rustig de suggestie opkomen. Komen er meerdere ideeën op? Vraag dan wat nu het meest belangrijke is.

Laat intuïtie spreken en hou je gedachten rustig. Je hoeft geen oordeel te vellen over wat je hoort.

En ook hierbij geldt: volg jouw gevoel! Wordt je echt blij van het maken van deze stap? Gaat de energie stromen? Kan je niet wachten totdat je er mee aan de slag kan? Dan is het goed! En lekker gaan doen!

Krijg je een suggestie door voor de volgende stap en voel je alle energie wegstromen uit je? Vraag dan of het wel echt de beste stap is en wat nog meer mogelijk is.

Ik geloof oprecht dat een stap nemen die goed voelt, veel beter werkt dan iets wat niet goed voelt. Want stappen die niet goed voelen, leiden vaak tot uitstelgedrag.

Stel je voor dat je deze vragen aan iemand stelt wiens advies jij vertrouwt

Kom je er niet uit met de stappen van hierboven? Dan kan je ook in gedachten iemand voor je zien wiens advies jij vertrouwt.

Stel die persoon de vragen: “Wat is de eerst volgende stap voor mij? Wat kan ik nu het beste gaan doen?”

Je intuïtie zal namens die persoon antwoorden en met de mooiste ideeën komen!

Juist deze stap kan soms helpen om meer uit je eigen hoofd te komen en echt te gaan luisteren. Je wilt immers het antwoord horen van de andere persoon!

Ga lekker aan de slag en laat je niet tegen houden door die overlevingsmechanismen!

Ik hoor heel graag of deze stappen jou helpen in het loskomen van de overlevingsmechanismen! En wat de volgende stap is geworden die jij gaat zetten.

3x raden wat ik als antwoord kreeg toen ik deze week zelf deze vragen stelde. Juist: dat ik dit artikel mocht schrijven 😍

Heel veel liefs,

Mariska

PS loop jij toch helemaal vast in overlevingsmechanismen dat je niet meer dient en weet je niet wat de volgende stap is die je kan zetten in je bedrijf of persoonlijke ontwikkeling? Dan help ik je graag met coaching die helemaal op jou afgestemd is!