
Er is één basisregel die ik als ondernemer al sinds het begin gebruik. Ik weet niet eens meer waar ik hem voor het eerst heb gehoord, maar ik weet zeker dat het één van de dingen is die niet alleen hebben bijgedragen aan mijn succes en zestien jaar ondernemerschap, maar ook aan het aantal tevreden klanten én mijn eigen zelfvertrouwen.
Under promise en over deliver!
Oftewel: minder beloven en meer leveren aan je klanten.
Hoe je dat doet? Dat lees je precies in dit artikel. Want voor mij is dit een simpele regel die écht een verschil maakt in mijn bedrijf. Simpel, maar krachtig.
Kijk of luister hier naar deze podcast over Under Promise en Over Deliver – Aflevering 11 van de Find Your Light Podcast
Je kan deze podcast ook beluisteren op Apple Podcasts en Pocket Cast.
Under Promise en Over Deliver: zo werkt het
Under promise en over deliver betekent gewoon dat je je beloftes nakom en dat je iets meer doet dan je hebt beloofd.
Als fotograaf geef ik mijn klanten bijvoorbeeld altijd een levertijd waarvan ik zeker weet dat ik die haal. Liever beloof ik zelfs dat ze hun foto’s op donderdag krijgen en dat ik ze al op woensdag kan toesturen. Een dag eerder dan verwacht dus. Dat maakt zo’n groot verschil in de ervaring van klanten.
Want op dat moment overtref ik hun verwachtingen.
De reactie ik meestal krijg is: “Zijn de foto’s na een week al klaar? Dat is snel.” En dan krijgen ze het nóg sneller. Dat verrast mijn klanten op een positieve manier. En blije klanten zijn goed voor je bedrijf!
En je eigen beloftes nakomen, weten dat mensen op jou kunnen vertrouwen, dat is ook goed voor je zelfvertrouwen.
Wat als het mis gaat?
We kennen allemaal het gevoel van een pakketje dat niet op tijd wordt bezorgd. Je had iets besteld, de webshop beloofde het op dinsdag, maar het komt pas op vrijdag. Teleurstellend, toch? Dit is waarom de meeste van ons geen fan zijn van bedrijven als PostNL of DHL.
Als webshop kan jij daar weinig aan doen. Je doet hard je best om de pakketjes op tijd bij de bezorger te hebben, maar vervolgens ontstaat er iets waardoor het pakketje toch later of zelfs helemaal niet bij je klant aankomt. Daar kan jij dan weinig aan doen, want je bent daarin afhankelijk van de bezorgdienst.
En als consument zijn we inmiddels allemaal gewend dat pakketjes de volgende dag (of zelfs dezelfde dag!) bezorgt worden. Daarin is het dus al een uitdaging om aan die verwachtingen te voldoen.
Net zoals ik zelf ook klanten heb die bijvoorbeeld dezelfde dag nog foto’s nodig hebben. Dan kan ik niet anders doen dan die verwachtingen waar maken.
Klanten verwachtingen overtreffen kan al op kleine manieren
Een belangrijke vraag als je gaat werken met Under Promise en Over Deliver is: Wat kan je voor je klant doen zelfs al hebben ze al grote verwachtingen? Zoals dat het pakketje morgen bezorgd wordt.
Als webshop eigenaar zou dat bijvoorbeeld kunnen door je producten prachtig in te pakken of een cadeautje bij iedere bestelling te doen.
Maar soms is het ook al zo simpel als snel(ler) op een e-mail reageren. Of onthouden wat een klant aan je verteld heeft en daar in een volgend contact op terug komen.
Als coach of dienstverlener kan dit principe net zo goed werken. Bijvoorbeeld door in een coachingsessie iets extra’s te doen. Even inchecken na afloop. Of de sessie laten uitlopen als daar behoefte aan is.
Dat hoeft niet groot te zijn. Maar het is vaak wél heel waardevol voor je klant.
Het gaat dus om het vinden van de balans.
Waar kun jij beloftes doen die je écht kunt waarmaken? Of beter nog: waar kun je verwachtingen van klanten overtreffen?
Het kan helpen om met je klanten in gesprek te gaan en te vragen welke verwachtingen of wensen ze hebben waar jij hun mee kan helpen. Hoe kan je daarin een stapje extra doen, zonder dat het voor jou heel veel (stress) kost?
Under promise en over deliver – let op met wat je verkoopt!
Voor iedere ondernemer is er één grote uitdaging als je gaat werken met Under promise en over deliver: Welke beloftes maak je naar je klanten en weet je ook zeker dat je die na komt?
Je wilt immers je producten en diensten verkopen. Je wilt daarbij de waarde laten zien, zodat een klant het ook waardevol genoeg vindt om de juiste prijs ervoor te betalen.
Maar wat beloof je precies? En wat kun je dan ook echt leveren? Kan je daar zelfs je beloftes meer in nakomen dan een klant verwacht?
Ik heb zelf meegemaakt dat ik vorig jaar een groepstraject volgde waarbij op elke live dag een gastspreker zou zijn. Het was een duur traject, maar de rekensom in mijn hoofd klopte met de invulling van de dagen als er ook een spreker en locatie gehuurd zou worden.
Maar er kwam niet één gastspreker! Niet één op de 8 live dagen die we hebben gehad. En ze hadden andere onderdelen uit het programma laten vervallen…
Hier was geen uitleg over gekomen. Geen enkele vorm van communicatie, behalve toen ik er zelf naar vroeg. Toen gaven ze aan dat ze geen sprekers hadden gevonden die klopte bij het programma en dat de andere onderdelen voor de groep niet meer kloppend voelde. Mijn idee daarbij is eigenlijk heel simpel: Als je gastsprekers beloofd, dan heb je toch ook al sprekers op het oog die kloppen bij je programma? En als een onderdeel niet meer klopt (wat zeker kan!), dan geef je daarvoor toch iets anders in de plaats?
Dus om eerlijk te zijn: het voelt voor mij niet goed hoe dit zo gegaan is. Ik heb er echt veel geld voor neergelegd, maar het voelt als dat ik juist niet de waarde gekregen heb die ik eruit dacht te halen. Zonde van mijn geld dus.
Volgens mij is dat niet het gevoel wat je je klanten wilt geven…
Dus: wat beloof jij je klanten? En waar kun jij juist boven verwachting leveren? Of beloftes die niet te halen zijn juist op een andere manier toch ‘goed maken’?
Wil jij meer vanuit jouw eigen kracht en zelfvertrouwen leven?
Schrijf je dan nu in voor het Find Your Light Journal! In dit journal vind je de vragen
die jou helpen je kracht in jezelf te ontdekken!
Verwachtingen waarmaken naar klanten begint al bij je zichtbaarheid
Ik geloof ook dat je het principe van Under Promise en Over Deliver kan gebruiken in hoe jij jezelf presenteert. Bijvoorbeeld met de foto’s op je website of social media.
Kloppen die foto’s bij wie jij bent? Bij wat je klant krijgt als ze bij jou komen?
Een leuk voorbeeld hiervan had ik zelf: In januari zocht ik een flexplek om te werken. Online vond ik een groot concern met wereldwijd locaties en prachtige foto’s – kleurrijk, licht en gezellig. Maar toen ik daar aankwam was er niks van dat alles terug te zien. Het was een grauw, grijs kantoor met witte muren en bureau’s. De foto’s die ik online had gezien waar dus niet eens op deze locatie gemaakt, maar werden wel gebruikt om deze locatie te promoten…
Daarentegen was er een ander bedrijf met flexplekken, waar de foto’s exact klopten met hoe het er in het echt uitzag. Ik herkende het meteen toen ik binnen liep. Dat voelde meteen goed. En daardoor hoefden ze me ook niet meer te overtuigen. Het klopt met hetgeen waarvoor ik ze benadert had!
Dat is precies wat je wilt. Dat wat jij laat zien, klopt voor je klant.
Laat als zelfstandige ondernemer je klanten zien wie je echt bent
Ook in mijn werk als fotograaf zie ik dit terug. Ik hoor vaak van klanten: “Ik herken je meteen.” Dat is niet zo moeilijk, want op mijn foto’s zie ik er inderdaad hetzelfde uit als wanneer ze mij treffen bij een fotoshoot of zoom call.
Geen over-the-top make-up of styling. Geen perfecte plaatjes. Gewoon ik. Zowel wanneer foto’s van mij gemaakt worden, als wanneer ik aan het werk ben.
En dat werkt.
Je klanten verbinden zich niet met het perfecte plaatje. Ze verbinden zich met jou. Met wie jij echt bent. Met de energie die jij uitstraalt.
En het leuke is: dat is iets wat geen enkele chatbot kan vervangen! Dus daarin kan AI nooit een concurrent worden.
Laat dus in je foto’s, video’s en communicatie ook echt jezelf zien. Jouw spontane lach. Jouw littekens. Jouw manier van praten of bewegen.
Dat is de belofte die je doet: dit ben ik. En dit is wat je van mij kunt verwachten.
Welke beloftes kun jij overtreffen?
Ben jij een coach? Een webshop eigenaar? Een creatief ondernemer? Of welke vorm van ondernemer dan ook? Dan heb jij zóveel mogelijkheden om verwachtingen te overtreffen naar je klanten toe. Om Under Promise en Over Deliver te gebruiken voor nog meer succes met jouw bedrijf!
Dit zijn maar een paar tips die al echt een verschil kunnen maken voor jou:
✨ Een extraatje bij een bestelling
✨ Een onverwacht berichtje na een sessie
✨ Een eerlijk beeld op je website dat precies klopt met wie je bent
En weet dat jouw zelfvertrouwen groeit wanneer jij je beloftes nakomt. Wanneer jij je klanten verrast met iets wat ze niet eens hadden verwacht en daardoor een tevreden klant zijn!.
Dus welke beloftes wil jij naar buiten brengen?
Welke verwachtingen kun jij misschien wel op een andere manier gaan benaderen?
Hoe zou het zijn als jij gaat ondernemen op een manier die écht klopt bij jou?
En wat voor impact zou dat hebben – op je klanten, en op jezelf?
Je mag jouw ideeën hierover delen in de reacties, of mail me op mariska@findyourlight.nl!
Is dit jouw inspiratie om jezelf meer te laten zien?
Wil jij aan de hand van de tips uit dit artikel ook de stap zetten om jezelf echt te laten zien voor wie jij bent? En prachtige foto’s te laten maken voor jouw bedrijf, die helpen om je klanten de verwachtingen te geven die jij kan overtreffen?
Plan dan gerust een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in om de mogelijkheden voor een Personal Branding Fotoshoot te bespreken.
Met een Personal Branding Fotoshoot gaan we foto’s maken van jou die echt kloppen bij jou, jouw bedrijf en de klanten die je wilt aanspreken! Een op maat gemaakte fotoshoot waarin jij straalt! Foto’s die jou helpen om echt verder te groeien met je bedrijf!
Ik help je graag om te ontdekken hoe jij jezelf nog meer kan laten zien!
Veel liefs,
Mariska
Hoe kan ik je verder helpen?
Find Your Light Aanbod
Artikelen
Digitale Producten
Spirituele Podcast
Voor spirituele ondernemers:
Business Coaching
Personal Branding Fotoshoot
Geef een reactie