Omgaan met HSP zijn… Het klinkt zo gemakkelijk. Je hoeft alleen even de prikkels die binnenkomen beter te verwerken. Maar in deze wereld die zo gericht is op continu bezig zijn en een bomvolle agenda te hebben met afspraken (daarvoor was de lockdown voor HSP-ers wel echt een uitkomst ;-) ), is het niet zo makkelijk om voor jezelf uit zoeken wat echt werkt. Ik help je graag een stuk op weg!

Wat is HSP?

HSP staat voor Hoog Sensitief Persoon (origineel in het Engels: High Sensitive Person). Het is een term die in de jaren 90 bedacht is door psychologe Elaine Aron om te omschrijven waarom sommige mensen op een andere manier prikkels ervaren en verwerken.

Uit haar onderzoek kwam dat ongeveer 15 tot 20% van de mensheid een hoog sensitief persoon is.

Om het simpel te zeggen betekent het 1 ding: Het filter die de andere 4 op de 5 mensen heeft om prikkels te filteren in hun systeem mist bij HSP-ers. Hierdoor komen prikkels duidelijke door, ervaren HSP-ers dus veel meer EN moeten er ook veel meer prikkels verwerkt worden van iemand die dat filter wel heeft.

Bijvoorbeeld: op een verjaardag kan een HSP-er zowel alle gesprekken horen en de muziek die op de achtergrond draait. Daarnaast is een HSP-er ook gevoelig voor spanningen, dus wanneer er een felle discussie ontstaat, komt al die energie ook binnen. Oh ja, en vergeet niet de geur van de koffie of al het andere lekkers op tafel.

Je kan je indenken dat dat soms best een uitdaging is en dat het dus fijn is om te leren omgaan met HSP zijn.

Welke prikkels je het meeste ervaart is voor mijn gevoel ook gekoppeld aan je paranormale gaven.

Wil je weten of je hoog sensitief bent? Gebruik dan de vragenlijst op de site van Elaine Aron. Hier kan je ook testen of je naast hoog sensitief ook een High Sensitief Seeker (HSS-er) bent. Dan zoek je vooral de prikkels ook op.

Elaine Aron heeft ook een test om te kijken of je kind hoog sensitief is. De tips uit deze blog kan je ook gebruiken om je kind te leren omgaan met HSP zijn!

Het is geen excuus of ziekte

Wat ik persoonlijk belangrijk vind om te vermelden, is dat je HSP-er zijn niet hoeft te zien of gebruiken als een excuus of ziekte.

Het is het namelijk geen van beide.

Ja, je bent HSP-er en dat is iets heel moois. Zeker wanneer je leert er mee om te gaan en jouw leven zo te gaan leven dat het voor jou werkt.

Maar je hoeft je je er niet achter te verschuilen dat je daarom dingen niet kan doen. Wil je iets niet doen omdat het te veel prikkels geeft? Of heb je meer rust nodig? Geef dat dan gewoon eerlijk aan!

Daarnaast BEN je hoog sensitief. Het is dus geen ziekte of aandoening die je HEBT. Het is een (belangrijk) deel van wie je bent en zodra je dat gaat omarmen, dan ben je al heel ver!

Probeer er dus ook niet vanaf te komen of oplossingen te zoeken om “beter” te worden.

Omgaan met HSP zijn betekent dat je omarmt dat je deze prachtige hoog gevoeligheid hebt en daar heel veel mee kunt!

Ga het zien als een cadeau!

Omgaan met HSP zijn – Mijn verhaal

Zelf ben ik in 2012 erachter gekomen dat ik HSP-er ben. Nou ja, eigenlijk wist ik het al eerder, maar het was voor mij meer: “Yes, dat klopt. En weer door!” 😂

Totdat ik in 2012 met een psychologe werkte die ervaring had met HSP-ers en mij liet zien hoe veel HSP-er zijn voor mij betekende. Hoe veel het van invloed was op mijn leven.

Er ging een wereld voor mij open.

Tegelijkertijd besefte ik me ook dat de ‘standaard’ manier van leven en werken daardoor niet voor mij werkt. Dat een weekend (of kerstdagen) vol sociale afspraken te veel prikkels zijn. Of dat ik graag alleen ben zodat ik niet beïnvloed wordt door anderen. En dat ik dus gewoon echt tijd nodig heb om dingen te verwerken.

Hoe meer ik leerde omgaan met HSP zijn, hoe meer ik ook zag dat het een kracht is.

Ik kan precies aanvoelen hoe iemand zich voelt, wat er voor nodig is om iemand op zijn gemak te laten voelen en ik heb een sterke connectie met mijn intuïtie. Dat laatste komt mijn inziens omdat ik niet alleen de prikkels van buitenaf niet filter, maar ook de prikkels in mezelf. 🙏

Ik kwam er zelfs achter dat ik mijn hoog sensitiviteit al onbewust gebruikte in mijn werk als fotograaf.

Hoe meer ik er mee bezig was, hoe meer ik besefte wat een prachtig cadeau het is om hoog sensitief te zijn! Dat wens ik jou ook!

Van klacht naar kracht – Omgaan met HSP is het als kracht zien!

De eerste stap in het omgaan met HSP zijn is dat je gaat zien dat het ECHT een kracht is! Dat het een heel mooi en bijzonder onderdeel (of gave?) van jou is!

Heeft het zo zijn uitdagingen? Natuurlijk! Maar dat maakt het niet minder krachtig. Het enige was je hoeft te doen is er mee leren omgaan en dat doe je door het vanuit een positieve kant te zien.

Zoals alles in het leven heeft ook HSP-er zijn een positieve en negatieve kant. Het is maar net waar je op focust ;-) Dus nodig ik je graag uit om te kijken naar de positieve kanten en hoe jij het als kracht kan gaan inzetten!

Wat zijn de mooie kanten aan HSP-er zijn?

Kan jij intens genieten van een prachtig muziekstuk? Ga je helemaal op in de natuur en alle details van de bomen en dieren wanneer je door het bos loopt? Of voel jij je fijn nadat je een vriendin hebt kunnen helpen om weer verder te komen door haar te helpen met wat ze nodig heeft?

Dat zijn allemaal mooie kanten aan HSP-er zijn!

Als HSP-er krijg je op ieder niveau en via ieder zintuig veel meer informatie door. Daardoor kan jij nog meer genieten van de natuur, muziek of een mooie film. Je leeft veel intenser!

Maar ook kan je daardoor een ander meer helpen, omdat je veel beter kan intunen op hen.

Daarnaast is je intuïtie verder ontwikkelt, waardoor je dingen kunt zien, horen of voelen die voor een ander nog niet bereikbaar zijn. Ook daarmee kan je van grote hulp zijn voor een ander en jezelf.

Je kan daardoor makkelijker intunen: wat is er (voor mij) nodig? Wat speelt er en hoe kan dat verbetert worden?

Door hier bewust van te zijn, in het moment te leven en vanuit je hart te observeren wat er in en om je heen gebeurt, kan je alles nog meer gaan ervaren vanuit je hoog sensitieve zintuigen!

Wat zijn de uitdagingen?

De grootste uitdaging van HSP-er zijn is wel dat je makkelijk overweldigd wordt door alle prikkels. Zeker wanneer je nog niet bewust bent dat je hoog sensitief bent, kan het soms te veel zijn.

De uitdaging is dus om voor jezelf genoeg rust te vinden om die prikkels te verwerken en daarin je grenzen te kennen. Wat werkt wel voor jou en wat niet? En hoe kan je regelen dat je niet over je grenzen gaat?

Daarnaast is hierin ook de uitdaging dat andere mensen je niet begrijpen. Zij ervaren immers niet zoveel prikkels. Bij hun staat het filter gewoon dag en nacht aan om alle input te verwerken. Die tv staat voor hun helemaal niet te hard. De muziek op de achtergrond is totaal niet storend. En een weekend vol activiteiten is toch alleen maar leuk?

Het is dan ook niet raar als je je dan afvraagt (of afgevraagd hebt) wat er mis met je is dat jij al die prikkels niet aan kan. Zeker wanneer meer dan 80% van de mensen om je heen wel ‘goed’ om kunnen gaan met diezelfde prikkels.

Het is super begrijpelijk dat je dat hebt gedacht!

Maar jij bent niet gek! Je hebt gewoon dat filter niet waardoor het voor jou anders is. That’s it!

En wat jij mag gaan doe is leren omgaan met dat je HSP-er bent zodat je hier minder last van hebt!

Leren omgaan met HSP: Wat werkt er voor jou?

Om te leren omgaan met HSP zijn is er 1 ding belangrijk: Leer jezelf echt goed kennen!

Ga eens na wat er voor jou werkt en hoe je kan zorgen dat je dit meer intergreert in je leven.

Helpt wandelen in het bos jou bijvoorbeeld om te ontprikkelen? Kan je 1 sociale afspraak in het weekend prima aan maar is 2 te veel? Heb je iedere nacht minimaal 8 uur slaap nodig? Wil je soms even een kwartiertje voor je uit kunnen staren om te ontprikkelen zodat je daarna weer door kan? Helpt het je om op te schrijven wat je allemaal meemaakt?

Dit zijn maar een handjevol met ideeën die jou kunnen helpen om de prikkels die bij je binnen komen op een goede manier te verwerken.

Begin dus eens met het bijhouden van waar en wanneer jij je hoog sensitiviteit merkt.

Wanneer ervaar je de positieve kanten omdat je intens geniet van iets moois of dingen meekrijgt die anderen missen?
En wanneer ervaar je dat je (te) veel prikkels binnen krijgt en moeite hebt om alles te verwerken?

En stel jezelf dan de vraag:

Wat heb (had) ik nu nodig in deze situatie? Wat helpt mij hierin?

Zo krijg je voor jezelf inzichtelijk wat voor jou werkt en kan je hier rekening mee gaan houden.

Het is aan jou om te zorgen dat je hoog sensitiviteit VOOR jou gaat werken!

Mijn regels rondom kerst

Zelf heb ik bijvoorbeeld als stelregel ingevoerd dat 2 van de 3 kerstdagen (kerstavond meegetelt) ingevuld mogen worden. De dag die overblijf (bij voorkeur 1e kerstdag) neem ik tijd om lekker naar het bos te gaan om te wandelen en rust te pakken. Te ontprikkelen van alle activiteiten.

Oh ja, en 3e kerstdag ken ik niet 😂

Op deze manier ben ik aan het einde van kerst nog steeds ‘fit’ en heb ik een paar fijne dagen gehad waar ik echt van genoten heb.

Wat heb jij inmiddels ontdekt dat voor jou werkt? Deel je inzichten en ideeën in de reacties hieronder! Zo helpen we elkaar omgaan met HSP zijn! Je mag me natuurlijk ook altijd een persoonlijk berichtje sturen op Instagram of via e-mail.

Veel liefs,

Mariska

PS wil je specifiek duiken in hoe jij nog meer in je kracht kan staan als HSP-er? Bol.com staat vol met goede boeken over hoogsensitiviteit!

Of lees mijn e-book “In Je Kracht Staan – Spiritueel handboek naar meer zelfvertrouwen” waar ik een heel stuk heb geschreven over HSP-er en HSS-er zijn.

E-book: In je kracht staan - Spiritueel handboek voor meer zelfvertrouwen