Spiritualiteit en ondernemen combineren - Mijn top tips!

Kan je spiritualiteit en ondernemen combineren, als je een bedrijf hebt wat niet per se rondom een spiritueel onderwerp is? Of zelfs wel over spiritualiteit gaat, maar nog steeds ook alle ‘niet spirituele’ randzaken heeft? Mijn antwoord daarop is heel simpel: Natuurlijk kan dat. 

Ik doe het zelfs.

Kijk of luister hier naar deze podcast over Spiritualiteit en Ondernemen combineren – Aflevering 11 van de Find Your Light Podcast

Je kan deze podcast ook beluisteren op Apple Podcasts en Pocket Cast.

Als je mijn bedrijf ziet, zeker deze website die bomvol staat met spirituele onderwerpen, dan zou je denken dat ik alleen maar bezig ben met spiritualiteit en spirituele foto’s maken. Maar ik heb ondertussen ook nog steeds klanten die niets met spiritualiteit doen, die er niet mee bezig zijn, of waarvan het aan de voorkant niet duidelijk is dat ze met spiritualiteit bezig zijn.

Zo heb ik een klant waar ik al 9 jaar lang portretfoto’s van het personeel maak. Superleuk. Ik leer er ook steeds meer mensen kennen. Maar spiritualiteit is daar geen onderwerp. Ik weet niet eens of zij weten van Find Your Light, of dat zij bekend zijn met hoe spiritueel ik ben. Dat hoeft ook niet.

Ondertussen gebruik ik mijn spirituele kant achter de schermen ook in de foto’s die ik bij hun maak.

Dus zelfs terwijl ik heel spiritueel ben en dat ook heel erg open gebruik in alle kanten van mijn bedrijf, heb ik ook stukken waarin ik het niet laat zien.

Dus als je mij vraagt, kun je spiritualiteit en ondernemen combineren? Dan zeg ik: “Natuurlijk kan dat!” Ook als jouw bedrijf aan de voorkant helemaal niks met spiritualiteit te maken heeft.

En om je dat te laten zien, heb ik vijf tips die jij kunt gebruiken om spiritualiteit en ondernemen te combineren, ook als je dus een bedrijf hebt dat niks met spiritualiteit te maken heeft.

Dit zijn tips die ik ook altijd eigenlijk wel gebruik. Ook bij mijn klanten waarin ik niks met spiritualiteit doe. Waar we het niet over spiritualiteit hebben.

Spiritualiteit en ondernemen combineren

Tip 1: Mediteren en journalen voor/met je bedrijf

De eerste tip is om te mediteren en te journalen voor je bedrijf. Om dat te gebruiken als een onderdeel om je bedrijf beter te maken.

Zo kan je een meditatie doen waarin je invoelt op vragen als: Hoe stroomt de energie in mijn bedrijf? Hoe gaat het met mijn bedrijf?

Je zou zelfs energetisch contact kunnen maken en in gesprek kunnen gaan met je bedrijf. Want je bedrijf heeft zijn eigen entiteit. Het is onderdeel van jou en het heeft zijn/haar eigen vorm en energie.

Als je bedrijf een website heeft, dan heeft het daarin een vorm. Zelfs al is het maar een digitale vorm. Het heeft ruimte op het web. Het heeft een eigen space. Het heeft eigen energie. En die energie is ook waar jouw klanten op aangaan.

Dus daar kan jij ook mee werken.

In een meditatie kan je contact maken met die energie; contact te maken met die entiteit; met de vorm die jouw bedrijf op dit moment heeft, en ermee in gesprek te gaan of te voelen: Zitten er ergens blokkades? Stroomt waar stroomt de energie? Wat wil jouw bedrijf van jou? Welke kant wil het opgroeien? Welke vormen wil het krijgen? Waar mag het naartoe groeien? Hoe groot is jouw bedrijf eigenlijk al energetisch? En hoe mag je dat fysiek maken?

Allemaal vragen waar je waar je mee kunt mediteren. Of waar je over kunt journalen. Journalen brengt vaak meer focus aan en helpt om uit je hoofd te gaan, omdat je focust op het schrijven.

Je kan hiervoor ook den oefening van Elizabeth Gilbert gebruiken. Bij haar heet het Letters from Love. Zij stelt dan vragen aan de energie van liefde en schrijft het antwoord op wat in haar opkomt. Dit kan jij ook met je bedrijf doen. Dat je je bedrijf vragen stelt en de antwoorden die in je opkomen opschrijft.

Die antwoorden lijken in het begin waarschijnlijk bedacht, maar toch komen er vaak hele mooie dingen uit.

Je kunt die vragen ook aan je ziel vragen of aan je Hogere Zelf of het universum stellen.

Er zijn zoveel manieren. Maar journalen, zeker als je vastzit met je bedrijf, kan dus een hele mooie manier zijn om door te breken. Om los te komen. Om te voelen welke volgende stap er nodig is voor je bedrijf. Wat er wel en niet klopt.

Tip 2: Ben bewust van je eigen energie

De volgende manier waarop ik denk dat je met spiritualiteit bezig kunt zijn in je bedrijf is door bewust te zijn van je eigen energie.

Je kan heel gemakkelijk gedurende de dag een paar momentjes te pakken en even bij jezelf inchecken: Hoe zit ik erbij vandaag? Wat voel ik? Waar is er spanning? Waar ervaar ik een blokkade in energie? Welke energie wil ik nu neerzetten als ondernemer? Wat doet jouw eigen energie als je bezig bent met je bedrijf? Wat doet je energie als je werkt voor je klanten? Wat doet dat met jouw energie?

In mijn artikel over “Ik sta nooit mooi op de foto” heb ik het hier ook over. Dat wanneer jij je heel erg rot voelt en je probeert dan een selfie te maken, dan sta je niet mooi op de foto. Want dat is de energie die jij toen voelde.

Dus wanneer je Instagram stories aan het maken bent of je wilt een LinkedIn post maken, check eerst eens even bij jezelf in: “Vanuit welke energie ga ik dit nu neerzetten? Ga ik dit nu maken vanuit een energie dat ik wil grijpen? Dat ik klanten wil? Dat ik omzet wil? Of juist omdat ik iemand wil helpen met hetgeen wat ik deel?”

Het is heel begrijpelijk als die energie van omzet en klanten willen erin zit. Zeker als je aan het groeien bent of als je niet de omzet hebt zoals je ze graag zou willen. Maar die energie zit ook in je berichten. Het bepaalt je woorden. En we kunnen misschien niet zeggen dat we dit ervaren in posts van een ander, maar vaak kunnen we het wel voelen.

Dit kan er voor zorgen dat mensen dus niet aangaan op jouw bericht en dat het bereik laag is. Dat heeft dus alles te maken met de energie die eronder zit. Dit is ook waarom spontane berichten vaak het beste scoren.

Dus check eens hoe je energie is met hetgeen je aan het doen bent. Welke energie je wilt uitsturen naar de buitenwereld. Dat kan soms zo’n groot verschil maken. Alleen al door daar bewust van te zijn.

Door te beseffen in welke energie je zit, kan je de energie ook veranderen. Door bijvoorbeeld vijf minuten pauze te pakken, met een vriendin te bellen of een grappig kattenfilmpje op YouTube te kijken.

Hoeveel fijner is jouw energie dan?! En hoeveel beter is hetgeen wat jij dan neerzet?!

Dit is waar voor mij spiritualiteit over gaat: bewust zijn van de energie. Van de energie om mij heen. Van de energie in mij. Van de energie van mijn bedrijf.

Daar kan je dus heel makkelijk, ongeacht wat het werk is wat je doet, mee bezig zijn.

Net zoals wanneer ik een Personal Branding Fotoshoot ga maken. Ik zorg altijd dat ik positief aan die fotoshoot begin. Dat ik zelf ontspannen ben.

Als je er bewust in bent dat jij jouw energie kunt sturen, dan krijg je echt een kracht in handen!

En nee, dit geldt wanneer je in een paniekaanval zit, heel boos bent, je depressief voelt of een andere negatieve ervaring hebt. Dan is het soms moeilijk om daar zomaar uit te stappen.

Maar voel je je net niet helemaal lekker, dan kan je daar dus wel bewust van zijn en eruit stappen. Door even een andere keuze te maken.

Tip 3: gebruik tools als Human Design, Gene Keys of Astrologie om jezelf te ontwikkelen

Net zoals je Human Design, Gene Keys en Astrologie voor jezelf kan gebruiken, kan je het ook gebruiken als ondernemer, bijvooreeld om keuzes te maken voor je bedrijf die echt kloppend voelen vóór jou. Juist door die tools te gebruiken kan je jouw zelfvertrouwen opbouwen.

Hoe fijn is het bijvoorbeeld dat je weet vanuit je Human Design dat je mag vertrouwen op je onderbuikgevoel, je intuïtie of je emoties. Dat je mag zeggen: “Ik neem even de tijd om te voelen of dat dit goed voelt.” Of omdat je een sacrale autoriteit hebt, dat je voelt: “Ja. Hier ga ik van AAN.”

Dan geeft zo’n tool als Human Design jou dus een handvat om als ondernemer anders te gaan ondernemen. Meer vanuit connectie met jezelf. Er is niemand die zegt dat jij dat niet mag doen.

Zo heb ik zelf een emotionele autoriteit en sinds ik dat weet, probeer ik bij veel beslissingen de ruimte te creëren die ik daarvoor nodig heb. Er wordt vaak van ons verwacht dat we heel snel keuzes kunnen maken als ondernemer. Maar ik ben er niet altijd zo goed in. Inmiddels weet ik ook dat ik vaak genoeg keuzes gemaakt heb die wel in het moment waren en niet helemaal ideaal waren. Dus daar gebruik ik inmiddels mijn Human Design voor.

Maar ik gebruik ook mijn Gene Keys profiel heel vaak. Om te zien welke aspecten, welke schaduwen kom ik tegen in mijn bedrijf? Welke aspecten van mezelf neem ik ook altijd mee in mijn bedrijf? En welke schaduwen kunnen de groei van mijn bedrijf blokkeren? Maar ook: Welke gaves kan ik brengen in mijn bedrijf?

Zelf ben ik (tijdens het opnemen van de podcast) bezig met de Venus Sequence van de Gene Keys. Dat is het middelste gedeelte (het rode gedeelte) van je profiel. Dat betekent dat ik net de onderste Sphere gehad heb. Dit is de Sphere die gaat over je missie. Direct toen ik die informatie ging lezen, voelde ik; Dit klopt helemaal! Voor mij is dat namelijk Gene Key 15. Met de Siddhi (De goddelijke energie) van Radiance, van Stralen.

Bij de uitleg van die Siddhi staat dat dat de heling is die je geeft aan de wereld. Voor mij klopte dat zo. Want als fotograaf wil ik niets liever dan mensen laten stralen. Ik maak het liefste foto’s van mensen die aan het lachen zijn, dat mensen die zich blij voelen. Dat ze stralen! Ik geloof dat jij dan echt in je eigen energie staat. En toen ik dat dus las in mijn Gene Keys profiel, dat dit de heling is die ik geef aan de wereld, dat dit mijn Purpose is die helemaal gaat over stralen. Toen wist ik nog zekerder dat het klopt wat ik aan het doen ben als fotograaf. Dat ik te brengen heb klopt.

Ik wil mensen in hun zelfvertrouwen zetten. Ik wil mensen laten stralen. Zodat zij kunnen voelen wat ik al in hun zie. En dat we vervolgens dat ook op de foto zetten. Om het fysiek te maken. Om te laten zien.

Dat is één van de inzichten die Gene Keys mij gegeven heeft en ik nu steeds opnieuw gebruik, ook wanneer ik bijvoorbeeld weer bij die klant ben waar ik al het op de foto mag zetten. Dan zoek ik naar manieren om de mensen voor mijn camera te laten stralen.

Dus dat is een hele makkelijke manier waarop je Human Design, Gene Keys of astrologische chart kunt gebruiken om je bedrijf en jouw werk nog beter te maken, nog interessanter te maken. Ook voor jezelf, wat niet per se door de buitenwereld op dezelfde manier gezien hoeft te worden.

Dus kijk welke van deze tools voor jou een handvat geven die jij kunt gebruiken, ongeacht je bedrijf. Iedere vorm van een gaven, iedere vorm van een Siddhi energie uit de Gene Keys, iedere vorm van een Human Design profiel, is te vertalen naar een manier die voor jou heel erg kloppend is.

Is het voor jou een uitdaging om je ideale klant te bereiken op een manier die ook bij jou past?
Kijk dan nu de gratis Masterclass “In 3 stappen meer zichtbaar worden als spirituele ondernemer” en zet vandaag nog de eerste stap!

Tip 4: Gebruik edelstenen

Zelfs al ben je niet voor de schermen met spiritualiteit bezig, dan nog kan je altijd edelstenen gebruiken voor je bedrijf en voor jezelf als ondernemer.

Zelf gebruik ik veel edelstenen in mijn foto’s en bijvoorbeeld de achtergrond van de video van mijn podcast, maar daarnaast heb ik op mijn bureau nog veel meer edelstenen staan.

Dus hoe makkelijk is het ook voor jou om edelstenen die jouw energie ondersteunen op je bureau te leggen? Of om een steen in je broekzak mee te nemen? Of dat je een edelsteen aan een ketting draagt?! Niemand hoeft te weten dat je die stenen gebruikt. Als jij een zoom-call hebt en naast je laptop een steen hebt staan, dan hoeft niemand dat te weten. Je mag delen met welke stenen je gebruikt. Maar als jij je niet prettig voelt met het delen van je spiritualiteit, zijn edelstenen dus steeds een hele mooie tool om achter de schermen mee te werken.

Zelf kies ik altijd bewust voor de stenen die ik wil gebruiken. Een steen voor meer energie, een steen voor zachtheid, een steen voor liefde, een steen voor… noem het maar op.

Gelukkig zijn edelstenen iets waar veel mensen inmiddels bekend mee zijn en wat gewoon een mooie accessoire kan zijn.

Ik draag bijvoorbeeld zelf ook vaak armbandjes met edelstenen. Dit lijken gewoon gekleurde kralen, maar voor mij zit er de energie in die ik wil gebruiken.

Dus kijk wat daarin voor jou werkt.

Tip 5: Gebruik de energie van het moment

De laatste tip om spiritualiteit en ondernemen te combineren is om de energie van het moment gebruiken. De energie die nu speelt. Zoals de energie die vanuit de zon en maan komt en daarop je werk af te stemmen.

Misschien voel je wel dat je meer energie hebt met volle maan. Als de maan zo helder aan de hemel staat. Als je dat ervaart, dan kan je die energie ook gebruiken! Bijvoorbeeld door net wat meer werk meer neer te zetten in je bedrijf.

Misschien doe je je lanceringen juist wel zelfs rond die periodes. Omdat je weet dat je dan net wat meer energie hebt om ook die lancering te draaien.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de seizoenen.

We zijn met z’n allen veel energieker, veel meer naar buiten aan het gaan, in de lente en in de zomer. Vervolgens komt de herfst en zijn we langzaamaan aan het afschakelen. Wat ook precies mooi uitkomt met het einde van het jaar. Aan het begin van het nieuwe jaar gaat het ook over naar binnenkeren en voelen wat het komende jaar wil gaan brengen.

Daar mag je als ondernemer ook gebruik van maken.

Dat je misschien hard gaat werken vanaf eind maart, begin april, tot het einde van het jaar. En dat je dan even een periode pakt dat je even wat rustiger aan doet.

Ik heb ooit een paardenfotograaf gesproken waar ik stage wilde gaan lopen. Die deed exact hetzelfde. In de winter was er voor hem ook minder werk, dus dat was een periode dat hij meer rust pakte. Om op te laden voordat de drukte van het seizoen weer begon in het voorjaar en de zomer.

Bruisfotograaf of iedereen in de bruidsindustrie hebben hetzelfde. De meeste bruiloften zijn in de lente en in de zomer. Nog een paar in de herfst en dan zwakt het af. Dus dan kun je juist mooi die winterenergie gebruiken om naar binnen te keren en nieuwe zaadjes planten voor het nieuwe jaar. Om eigenlijk juist je energie weer op te laden en die naar buiten toe te brengen wanneer het lente wordt.

Daarvoor zijn de equinoxen en de zonnewendes ook zo super interessant.

De winter zonnewende vraagt ons welke zaadjes willen we planten. Hoe mooi is het dan dat je als ondernemer juist in die periode de tijd neemt om je plan voor het nieuwe jaar te maken?!

Om te connecten met de zonnewende. De periode dat we de kortste dagen en de langste nachten van het jaar hebben. Het jaar is dan zo goed als ten einde voor de meeste ondernemers. En velen nemen ook vakantie tussen kerst en nieuwjaar. Dus door juist met die zonnewende de tijd om de zaadjes te planten voor het nieuwe jaar, kan jij kiezen voor wat wil jij voor volgend jaar.

Die zaadjes kan je dan gedurende de winter laten nestelen zodat ze in de lente gaan groeien.

Je kan dus ook niet verwachten van je bedrijf dat het keihard groeit in de winter. Tenzij dat juist de periode is dat voor jou heel belangrijk is. Dat je een bedrijf hebt dat helemaal in de winter gespecialiseerd is, dan heb je het van de winter nodig. En dan mag je juist rust pakken in de zomer. Genieten van die lange lome dagen. Als het bloedheet is buiten.

De zonnewende van de zomer vraagt ons wat de zon ons wil laten zien. Waarin willen wij stralen? Wat willen we nog neerzetten in het half jaar wat we nog hebben? In de overvloed van de zomer, met alle mooie planten en alle mooie bomen en alles wat een vrucht aan het creëren is. De appels en de peren die groeien in de zomer, om te kunnen oosten rondom de equinox in september.

Het jaar wiel is daarin dus heel mooi: De lente gaat over naar buiten gaan. Het neerzetten en naar buiten brengen van je plannen. Daarna ga je in de zomer, daarin zit de overvloed. Vervolgens komt de herfst die gaat over het oosten van hetgeen wat je geplant heb. En de winter is dan de teruggetrokken energie. En het zaden van de nieuwe planten. Die dan weer in de lente op gaan komen.

Zo kun je dus als ondernemer ook bewust de energie van de seizoenen en van de zonnewendes gebruiken.

Misschien is het financieel nog niet altijd mogelijk om in de winter echt rustiger aan te doen, maar dan is het al interessant om energetisch te kijken wat kan. Kan je bijvoorbeeld in de winter net wat meer slaap pakken? Of iets meer naar binnen keren? En dan in de zomer volop er voor gaan.

Hoe kun je die momenten van de energie om ons heen voor jouw bedrijf gebruiken?

Het is ook niet voor niets dat voor mij als fotograaf veel Personal Branding Fotoshoots, juist fotoshoots waarin mensen zich laten zien, waarin mensen stralen, precies zitten in de periode van lente, zomer en het begin van de herfst. Dan is het mooi weer en kunnen we makkelijk buiten foto’s maken. En dat is ook de tijd dat we onszelf veel meer willen laten zien. Net zoals de bomen zich laten zien.

Dus kijk hoe je van die energie gebruik kunt maken. Dat je dus dan een fotoshoot plant. Dat je dan jezelf ook meer laat zien. Dat je juist dan ook misschien de content creëert die je nodig hebt, of die je kunt gebruiken in de winter.

Op die manier kun je spelen met de energie van het moment.

En ik hoop je met deze vijf tips te inspireren om de spiritualiteit ook te gebruiken als ondernemer. Zelfs al heeft je bedrijf niets met spiritualiteit te maken.

Wil jij spiritualiteit en ondernemen combineren in een Personal Branding Fotoshoot die helemaal bij jou past?

Stralend Zichtbaar Zijn als jezelf!Spiritualiteit en ondernemen combineren is het leukste wat er is. Maar zoals je hebt kunnen lezen hoeft het niet altijd zichtbaar te zijn. Door het juist wel te gebruiken bij het opzetten van je Personal Branding Fotoshoot kan je juist een fotoshoot creëren die nog meer bij jou past. En jij bepaalt hoe spiritueel de foto’s uiteindelijk worden!

Wil je wel of niet met edelstenen op de foto?
Gebruik je orakelkaarten voor je bedrijf of laat je die lekker achterwegen?
Of wat als we vooral voor een hele fijne sfeer zorgen door juist in te tunen op een goede energie voor je fotoshoot?!

Alles is mogelijk omdat een Personal Branding Fotoshoot helemaal op maat gemaakt wordt voor jou. Op basis van wie jij bent als ondernemer en wat past bij de uitstraling van jouw bedrijf.

Één belofte geef ik je: ook jij zal stralen op de foto’s, omdat ze echt bij jou zullen passen!

Dus wacht niet langer en kies ook voor een Personal Branding Fotoshoot die bij jou past, op jouw manier en met jouw unieke uitstraling! Plan vandaag nog jouw vrijblijvende kennismakingsgesprek in.

Veel liefs,

Mariska