Succes is voor iedereen anders, zelfs al lijkt het in de business wereld altijd te bestaan uit cijfers. Een omzet halen van 6-, 7- of 8-cijfers (of te wel, minimaal een ton, een miljoen of 10 miljoen) lijkt het enige te zijn waar succes om draait als je ondernemer bent. Maar wat als het ook anders kan? Wat als succes er voor jou anders uit mag zien? Welke vorm krijgt succes dan? En welke aspecten kan je heel makkelijk toevoegen aan je bedrijf die voor meer succes in jouw vorm zorgen? Dat is precies waar dit artikel over gaat. Ik noem het jouw persoonlijke ondernemers succesformule! Laten we aan de slag gaan!
Jouw persoonlijke ondernemers succesformule
In deze ondernemers succesformule neem ik je mee in de aspecten die ik in ruim 15 jaar ondernemen heb ontdekt die het succes van je bedrijf ondersteunen. Ongeacht wat voor een bedrijf jij hebt.
Maar het zijn ook de aspecten die jou laten bepalen hoe succes er voor jou uit ziet.
Je denkt misschien vanuit alle mooie video’s op Instagram, TikTok en Youtube dat je bedrijf bepaalde mijlpalen ‘moet’ halen om succesvol te zijn, maar klopt die vorm van succes ook wel bij jou?
Of streef je dat succes na omdat ‘iedereen het doet’?
Het maakt niet uit of je al jaren je eigen bedrijf runt, net de deur uitgelopen bent bij de Kamer van Koophandel of nog moet beginnen. Het bepalen van jouw persoonlijke Ondernemers Succesformule helpt ook jou weer met nieuwe ogen te kijken naar wat jouw bedrijf nodig heeft!
Dus laten we aan de slag gaan en kijken wat er uit komt!
Waarom ben je jouw bedrijf gestart?
De eerste stap om te bepalen wat succes voor jou is, is eigenlijk heel simpel: focus op je dromen, je passies, waar jij blij van wordt en de reden waarom jij je eigen bedrijf bent begonnen.
Waarschijnlijk zitten daar namelijk grote overlappen in.
Ik vermoed dat jij je bedrijf bent begonnen of wilt beginnen omdat de producten of diensten die je aanbiedt echt jouw passie zijn. Je wilt die passie met anderen delen en er je geld mee verdienen!
Dus is het kunnen uitvoeren van je passies, doen waar je blij van wordt niet de belangrijkste succesfactor van je bedrijf?!
Wat zijn jouw dromen?
Hetzelfde geldt voor je dromen, die misschien anders zijn dan je passies.
Stel dat het bijvoorbeeld jouw droom is (net zoals die van een vriendin van mij) om thuis te zijn wanneer je kinderen uit school komen en iedere schoolvakantie op reis te kunnen gaan.
Is het dan een succes als je € 100.000,- omzet haalt, maar daarvoor 80 uur per week moet werken, werk dat de hele zomer doorgaat en waarbij je hopelijk op tijd thuis bent voor het avondeten?
Of is het voor jou een succes als je omzet genoeg is voor je salaris en bedrijfskosten terwijl je ondertussen maar 24 uur per week werkt in iets wat je passie is, altijd thuis bent voor de kinderen en iedere vakantie weg kunt?! Zelfs als je dan ‘maar’ bijvoorbeeld € 50.000,- omzet hebt?
Ik denk dat je het antwoord wel weet!
Maak dus jouw dromen, passies en de reden waarom jij je bedrijf begonnen bent de belangrijkste succesfactor voor jou!
Die twee vragen zijn de start van jouw persoonlijke Ondernemers Succesformule!
Hoeveel omzet én winst heb je echt nodig?
Je eigen bedrijf runnen betekent dat er omzet nodig is. Dat je geld wilt verdienen en onder aan de streep een bedrag wilt overhouden dat in de plus staat.
En ik geloof zelf ook dat je omzet belangrijk is. Want als je ieder jaar verlies draait, dan moet er ergens anders geld vandaan gehaald worden zodat je door kan blijven gaan. Daarom dat je omzet wel onderdeel is van je persoonlijke ondernemers succesformule.
Maar helaas lijkt het wel dat succes (zoals ik al eerder zei) altijd om grote getallen gaat.
Dat je minimaal 10K per maand moet verdienen of hoe je naar de 100K per jaar gaat. Als je het trouwens nog niet weet: de K staat hierbij voor 1.000. Dus 10K is € 10.000,-.
Maar heb je dat ook echt nodig?
Of kan je een leuker leven hebben met minder omzet?
En daarbij geldt ook dat omzet eigenlijk niets zegt. Want zelfs al heb je een miljoen euro omzet, als er aan de andere kant 1,5 miljoen euro aan kosten zit, dan heb je het recept voor een faillissement in handen.
Dus laten we eens ophouden met de focus op hoeveel omzet we wel niet halen!
Laten we eens kijken naar wat jij echt nodig hebt
Als je zelfstandig ondernemer bent is de rekensom heel makkelijk: Je omzet – kosten = winst. En alle winst die je maakt is jouw ‘salaris’.
Dus kijk eens naar de kosten die je hebt en hoeveel jij aan salaris wilt hebben/nodig hebt.
Die twee cijfers bij elkaar zijn de minimale omzet die je nodig hebt.
Ik tel er zelf graag nog 30% voor de Belastingdienst bij. En ongeveer 20% zodat er extra winst is (of ruimte voor extra uitgaven).
Dan opeens heb je misschien geen 100K nodig, maar heb je met een veel lager bedrag al een succesvol bedrijf!
Dus bepaal in jouw persoonlijke ondernemers succesformule ook wat de minimale omzet én winst is die je nodig hebt.
Dit betekent niet dat je niet verder mag groeien of hoger mag streven. Maar laat het dan zijn omdat jij het graag wilt. Niet omdat een ander zegt dat je dan pas succesvol bent!
Wat bepaalt verder nog jouw ondernemers succesformule?
Wat is er gemakkelijk voor jou qua marketing/promotie?
Heb je soms het idee dat als iets makkelijk gaat, dat het dan geen waarde heeft, zeker niet voor je bedrijf? Wat als het tegenovergestelde waar is?
Dat hetgeen jou makkelijk af gaat juist belangrijk is voor je bedrijf!
En dat je dat nog veel meer mag vergroten/gebruiken om het succes van jouw bedrijf te bepalen.
Dus als jij makkelijk zichtbaar bent op Instagram, gebruik dat dan en ga niet focussen op een website bouwen als dat niet lukt.
Of als je makkelijk in gesprek gaat met anderen, ga dan naar netwerkevenementen. Maar ga blogs schrijven als het idee van een netwerkevent je slapeloze nachten geeft.
De manier waarop jij je bedrijf runt en promoot mag makkelijk gaan! Er zijn al uitdagingen genoeg in het ondernemerschap.
Dus kijk welke manier van in contact komen met jouw klanten voor jou het gemakkelijkste gaat en bouw daar je marketing in op!
Onderaan dit artikel heb ik daar nog een andere tip over gedeeld.
Is het voor jou een uitdaging om je ideale klant te bereiken op een manier die ook bij jou past?
Kijk dan nu de gratis Masterclass “In 3 stappen meer zichtbaar worden als spirituele ondernemer” en zet vandaag nog de eerste stap!
Rust kunnen nemen is ook succesvol zijn!
Dit is misschien wel het punt die ik in de beginjaren van mijn bedrijf het meest moest horen en daarom nu deel is van deze ondernemers succesformule. Ik was zo trots op dat ik makkelijk 50/60 uur per week kon werken. Ik dacht dat dat bepaalde dat ik een succesvolle ondernemer zou worden.
Ik kreeg zelfs in januari 2024 nog de vraag of ik met mijn bedrijf wel 60 tot 80 uur per week kon werken, “zoals echte ondernemers doen”?
Toen moest ik hard lachen om die opmerking en mijn reactie was ook simpel: “Wie zegt dat ik 60 tot 80 uur per week wil werken? Als ik mijn geld met 30 uur per week kan verdienen is dat niet veel fijner?”
Toch is het (ook voor mij) de valkuil van ondernemen om altijd maar bezig te blijven of na te denken over je bedrijf. Die to-do lijst houdt niet op, er kan altijd wel wat verbetert worden en als je niet uitkijkt verwachten klanten dat je dag en nacht voor ze klaar staat.
Daarom is rust kunnen nemen ook belangrijk.
Want als je dat niet doet, dan ga je uiteindelijk naar een burn-out toe werken. Je hebt als mens, en zeker als je een vrouwelijke ondernemer bent, ook je rust nodig.
Sterker nog: door genoeg rust te nemen ben je waarschijnlijk veel productiever omdat je meer energie hebt. En dat bepaalt hoeveel succes jouw acties gaan hebben.
Dus kijk eens waar je meer rust kan inplannen. Pak je weekenden vrij, boek die vakantie, slaap een keer een ochtend wat langer door of sluit je laptop iedere dag wat eerder.
Goed voor jezelf zorgen maakt jou en je bedrijf succesvoller, omdat je meer energie zal hebben en daardoor ook meer voor je klanten kan betekenen!
En dat betekent ook geen lunches meer aan je bureau of achter het stuur (note to self 😂)!
Een andere belangrijke tip voor jouw ondernemers succesformule
Naast het bepalen wat jouw ondernemers succesformule is, is er nog een andere tip of aspect die jou helpen om succesvol te worden op jouw manier.
Deze tip is voor mij de ‘gouden standaard’ in mijn bedrijf geworden om mijn vorm van succes voor elkaar te krijgen.
Dit is een idee waar ik naar leef, maar voel vooral wat er hierbij ook voor jou past. Er zijn ook genoeg voorbeelden van bedrijven die het niet doen en ook succesvol zijn.
Under promise, over deliver!
Als er iets is waar ik sinds het begin van mijn ondernemerspad naar streef is het wel “Under Promise, Over Deliver”. Ik geloof dat dit zoveel helpt om klanten blij te maken, waardoor ze je aanbevelen bij anderen en/of terugkomen.
Het principe is heel simpel: beloof niet te veel en geef meer dan dat je beloofd hebt.
Een hele bekende gele supermarkt in Nederland noemt dit “Verwachtingen overtreffen”.
Om een simpel voorbeeld te geven: als ik jou beloof dat jouw foto’s na 5 werkdagen klaar zijn, dan ontvang je ze uiterlijk op de 4e werkdag van mij!
Als ik je een Human Design boek beloof van ruim 100 pagina’s, dan is het gemiddeld 125 pagina’s.
Ik beloof dus standaard langere levertijden, of iets minder dan dat je krijgt, zodat je aangenaam verrast bent wanneer je meer of sneller geleverd krijgt.
Als klant krijg je dan een verrassing of een positief gevoel bij de ervaring. Dat is wat je als ondernemer aan je klanten wilt geven!
Dus kijk eens welke beloftes jij aan klanten maakt. Kan je spelen met die beloftes (zonder dat de klant het gevoel krijgt dat jij niets meer aanbiedt of levert) en ze meer of sneller geven?
Ik heb trouwens zelf ook de andere kant meegemaakt. Een coachingtraject zou 9 live-dagen hebben met gastsprekers op inspirerende locaties. Uiteindelijk vervielen alle (!) gastsprekers, werden het co-work dagen waarbij je het gros van de dag voor jezelf moest werken, werd één dag teruggebracht naar een middag en zaten we in een lekke tent of een koude (vieze) kas… Dat maakt dat ik echt baal van de hoge investering die ik in het programma deed en de rest dus ook zijn waarde verloor.
Dus beloof niet te veel op voorhand, maar geef liever meer tijdens het proces! Je wilt jezelf niet mooier voordoen/verkopen dan je waar kan maken!
Creëer naast je ondernemers succesformule ook jouw eigen zichtbaarheidsformule

Stralen als ondernemer – de cursus om blokkades te doorbreken en jouw unieke zichtbaarheid-formule te ontdekken!
Zoals ik al eerder zei: zichtbaar zijn hoeft niet op een bepaalde manier te gaan. Jij mag daarin jouw manier vinden.
En met de online cursus ‘Stralen als Ondernemer’ help ik jou te ontdekken wat jij nodig hebt om zichtbaar te worden bij jouw klanten.
In deze cursus:
- kom je erachter wat jou tegenhoudt om jezelf te laten zien
- ontvang je een opgenomen breathwork sessie om door deze blokkades heen te werken
- creëer je jouw unieke zichtbaarheidsformule vanuit de energie flow in jou!
Deze cursus bestaat uit 1,5 uur video/audiomateriaal, 2 visualisaties, een uitgebreide breathwork sessie van een uur en 2 uitgebreide werkboeken om direct aan de slag te gaan met het opbouwen van jouw unieke zichtbaarheidsformule.
Zodat jij zichtbaar kan worden bij de klanten die jou nodig hebben! Zodat jij jouw passies, producten en diensten met de wereld kan delen, wat zo hard nodig is.
Dus ga niet alleen jouw ondernemers succesformule maken, maar ook jouw unieke zichtbaarheidsformule!
Ik wens je veel plezier en succes met het opbouwen van jouw unieke ondernemers succesformule!
Laat me vooral even weten wat jij uit dit artikel gehaald hebt door me een e-mail te sturen op mariska@findyourlight.nl.
Veel liefs,