Als spirituele ondernemer wil je maar één ding: steeds meer klanten helpen met jouw unieke aanbod. Want je weet dat jouw aanbod je klanten gaat helpen naar een fijner leven. Top! Maar om die klanten te helpen, moet je ze eerst weten te bereiken. Maar wanneer je dat probeert via Facebook, Instagram of TikTok, dan stuit je steeds weer tegen de regels van het algoritme aan… Het past niet bij je. Dat snap ik helemaal! Daarom vind je in dit artikel mijn tips over een succesvol bedrijf opbouwen zonder social media! Het kan echt! Ik doe het ook ;-)

Op deze website heb ik inmiddels op het moment van schrijven tussen de 5.000 en 10.000 bezoekers per maand, zonder dat ik op Social Media actief ben. Er is dus veel mogelijk rondom een succesvol bedrijf opbouwen zonder social media!

Waarom wil jij een succesvol bedrijf opbouwen zonder social media?

Laten we meteen in het diepe springen met dit onderwerp.

De belangrijkste vraag om mee te beginnen is wel de vraag: Waarom wil jij een succesvol bedrijf opbouwen zonder social media?

Is het antwoord op die vraag dat je bang bent voor de reacties van anderen, haat comments of omdat je jezelf niet mooi op foto’s of video vindt staan? Dan heb je eerst nog ander werk te doen. Dit gevoel heeft ongeveer iedereen die online zichtbaar is, maar zij laten zich niet tegenhouden door die angst. Hoe vervelend en moeilijk die angst ook kan zijn, het mag niet de reden zijn waardoor jij je tegen laat houden.

Wat je een ander te brengen hebt, je aanbod, moet belangrijker zijn dan de angst voor wat een ander van je vindt.

Dus is het puur de angst waardoor je het voor jou belangrijk is een bedrijf opbouwen zonder social media? Dan is het jouw stap nu om aan die angst te werken en je zelfvertrouwen te vinden. Dat kan jij ook!

Consistentie vs ‘evergreen’

Wat wel een belangrijke reden kan zijn waarom je een bedrijf wil opbouwen zonder social media is omdat je niet de energie hebt om consistent te blijven.

Als Manifestor (Human Design) heb ik geen consistente energie en is actief blijven op social media voor mij echt een uitdaging. Ik heb oplevingen en vervolgens zakt het weer in. Dat vinden die platforms niet leuk… Zij willen dat je consistent blijft posten. En ja, dat kan je ook vooraf inplannen, maar zelfs daar ben ik niet consistent in.

Daarom heb ik gekozen voor andere marketing kanalen zoals Google. Dit zijn kanalen waarbij je minder consistent hoeft te blijven (hoewel het nog steeds beter is). De ideale manier dus voor een bedrijf opbouwen zonder social media.

Dit noemen ze in de online business community ook wel ‘evergreen’ content. Of te wel: je maakt één keer content en die blijft voor je werken. Als een boom die groen blijft i.p.v. dat de bladeren eraf vallen in de herfst.

De verschillende evergreen content-vormen die voor je bedrijf kunnen werken, licht ik hieronder voor je uit.

Je bedrijf opbouwen zonder social media: Waar begin je?

Wat is je favoriete media-vorm? Tekst, plaatjes, audio of video?

Om je bedrijf zichtbaar te maken voor anderen, zal content moeten maken op een manier die bij jou past. Hierdoor zorg je ervoor dat mensen weten dat jij en je aanbod bestaan. Als jouw klanten niet weten dat jij bestaat, kunnen ze namelijk ook geen klant worden. Maar nog belangrijker: jij kan ze dan niet helpen.

De eerste vraag die je jezelf hierin mag stellen is: Wat is jouw favoriete vorm van content/media om te maken?

De mogelijkheden zijn hierin eindeloos en bepalen jouw manier van een bedrijf opbouwen zonder social media!

Je kan teksten schrijven, tekeningen maken, fotograferen, video’s opnemen, audio inspreken. Noem het maar op!

Kijk dus wat jij echt het leukste vindt om te doen. Dit mogen meerdere dingen zijn, maar maak het zo makkelijk mogelijk voor jezelf.

Maak je al veel foto’s met je mobiel? Top! Dan kan je daar beginnen!

Spreek jij regelmatig een lange voice-memo in naar vriendinnen? Dat is dat je startpunt!

Kijk echt naar wat jij fijn vindt om te doen en kies vervolgens een platform die daar bij aansluit.

Je bedrijf opbouwen zonder social media: De belangrijkste vormen

SEO/Google

De eerste optie van je bedrijf opbouwen zonder social media die we allemaal kennen zijn wel de artikelen die je op Google vindt. Denk maar eens na over hoe vaak jij een antwoord zoekt op Google.

Ook in jouw vakgebied is er veel te vertellen waar mensen naar zoeken op Google. Dus als je het leuk vindt om teksten te schrijven, dan is dit een hele plek om te starten. Zeker omdat artikelen op Google makkelijk nog jaren na publicatie gevonden en bezocht kunnen worden. Dus je steekt er eerst tijd in om de artikelen te plaatsen en vervolgens heb je er maanden of misschien zelfs jarenlang profijt van.

Dit is mijn meest belangrijke vorm van marketing, wat je kan terugzien aan het aantal artikelen op mijn blog.

De belangrijkste aspecten die je nodig hebt om goed vindbaar te worden op Google zijn:

  • Een goede basis website – Wanneer je WordPress gebruikt met bijvoorbeeld een betaald thema van ThemeForest, dan staat de basis vaak al meteen goed.
  • De zin om wekelijks of maandelijks een artikel te schrijven op je website – Kijk daarbij vooral naar woorden waar weinig zoekvolume op zit, wat je op Google zelf kan zien wanneer je zoekt op een bepaalde zoekvraag
  • Een Google account om je website aan te melden bij Google Webmasters en te analyseren via Google Analytics
  • Een plugin als Yoast of Rank Math om te weten of je je pagina’s goed opbouwt voor Google

En vooral veel content. Hoe meer je schrijft, hoe interessanter Google je gaat vinden. Maar weet wel dat Google inmiddels ook kijkt naar hoe actief je bent op andere platformen en hoe jij door anderen als een expert wordt gezien. Puur en alleen je bedrijf opbouwen zonder social media maar met SEO is dus lastig. Maar daar kom ik bij de volgende mogelijkheden ook op terug.

Wil je meer weten over waarom ik fan ben van SEO? Lees dan mijn artikel over de kracht van Google.

Offline media

Heb jij een lokale yoga studio? Of geef jij reiki in je eigen praktijkruimte? Dan kan je zeker een succesvol bedrijf opbouwen zonder social media door gebruik te maken van offline media.

Wat ik daarmee bedoel?

Alles wat niet online gebeurt.

Of te wel: drukwerk in de vorm van folders of ansichtkaarten die je huis aan huis verspreid. Maar ook advertenties in kranten of tijdschriften.

Eerlijk is eerlijk: dit werkt naar mijn idee wel het beste als je bedrijf lokaal gericht is. Dat je dus vooral klanten zoekt in een bepaalde regio en niet door het hele land. Het is namelijk behoorlijk prijzig om drukwerk te maken dat door het hele land verspreid. Dan kan je beter kijken naar de online opties.

Maar wanneer jouw klantenkring voornamelijk in een straal om jouw locatie heen zitten, dan is dit wel een goede manier.

Je kan dan al je creativiteit kwijt in het ontwerpen van de folders, kaarten of andere vormen van offline media die jij wil verspreiden.

En vervolgens kan je kijken waar of hoe je die media wilt verspreiden. Ga je zelf kaarten in de brievenbus stoppen? Laat je iemand voor jou de folders verspreiden? Ga je jouw drukwerk met collega ondernemers uitwisselen waarbij zij jouw folders neerleggen in hun praktijk en andersom? Ook dit is zeker mogelijk!

Is het voor jou een uitdaging om je ideale klant te bereiken op een manier die ook bij jou past?
Kijk dan nu de gratis Masterclass “In 3 stappen meer zichtbaar worden als spirituele ondernemer” en zet vandaag nog de eerste stap!

Pinterest of Youtube

Waarschijnlijk vraag je je nu af waarom dat Pinterest en YouTube in een lijst staat met tips als het gaat over een succesvol bedrijf opbouwen zonder social media.

Mijn antwoord daarop is simpel: de content op deze twee platforms is minder tijd-gevoelig als op platforms als Facebook, Instagram en Pinterest.

De kans is groot dat jij op Pinterest of Youtube content heb gekeken die minimaal een paar maanden of misschien zelfs wel een paar jaar oud is. Daar is niets raars aan en het valt juist meer op (afhankelijk van het onderwerp) wanneer je een video op Youtube kijkt die pas een paar uur of dagen oud is.

Terwijl op platforms als Instagram een post in de eerste paar uur moet ‘scoren’ (reacties moet krijgen) om echt een bereik op te bouwen. Als je daar een bericht ziet dat ouder dan een paar dagen is, dan is het juist vreemd.

De reden waarom jij waarschijnlijk een succesvol bedrijf wil opbouwen zonder social media zal met dat laatste te maken hebben. Al je werk heeft maar een korte tijd echt nut. Terwijl als je dezelfde tijd besteed aan een bericht op Pinterest of video op Youtube, dan is de kans groter dat je daar langere tijd profijt van hebt. Net zoals met blogs/SEO.

Nu moet ik er wel meteen bij zeggen dat het opbouwen van een bereik op YouTube en Pinterest meer moeite kost dan het opbouwen van een bereik met Instagram of Tiktok. Maar tegelijkertijd is je bereik dan ook wel stabieler. Waardoor je wel weer meer profijt hebt van je inspanningen.

Iemand ontvolgen op Instagram doen we nu eenmaal sneller dan op Youtube.

Dus ben jij graag bezig bent met foto’s of plaatjes maken in Canva? Ga dan eens Pinterest ontdekken!

Maak je liever (korte) video’s? Dan is Youtube jouw ideale platform voor je bedrijf opbouwen zonder social media.

Je bedrijf opbouwen zonder social media: Nog meer mogelijkheden

Naast de bovenstaande ideeën heb ik nog een paar suggesties meer om voor je bedrijf opbouwen zonder social media. Dit zijn alleen wel suggesties die je het beste gebruikt i.c.m. één van de bovenstaande opties. Want op zichzelf staand is het moeilijk om daarmee je ideale klant te bereiken.

Podcast opnemen

Ben jij al bekend met de Podcast wereld? Dit media begint steeds populairder te worden en ook ik ben (al jaren) groot fan.

Een podcast is niets meer dan een audio opname waarin jij praat over jouw favoriete onderwerpen. Dit kan je alleen doen. Je kan in gesprek zijn met iemand die er iedere podcast aflevering bij is. Of je kan iedere keer iemand anders interviewen.

Het enige wat je hiervoor nodig hebt is je telefoon en een microfoon(tje). Er zijn zelfs genoeg podcasts die opgenomen worden met standaard oortjes die je ook gebruikt om mee te bellen.

Wil je dus liever jezelf niet echt laten zien, dan is een podcast een goed medium om toch je verhaal te vertellen. Daarnaast kan je makkelijk 10 minuten of meer (zelfs tot 2-3 uur) praten over je onderwerp. Er zit geen max aan!

Wil je je inspanningen helemaal makkelijk combineren? Dan kan je ook een video opnemen als podcast. De video publiceer je dan op Youtube en het geluid publiceer je als podcast. Zo kan je meer mensen op verschillend platforms bereiken. En dus nog makkelijker een bedrijf opbouwen zonder social media

Een podcast publiceren kan je heel gemakkelijk zelf ook doen via Spotify for Podcasters!

Je kan alleen een podcast niet echt makkelijk promoten op een platform als Spotify of Apple Podcast. Deze platforms promoten meestal alleen de populairste podcasts. Het is dus wel fijn als je jouw podcast via je website, Pinterest of toch via Social Media kan promoten.

Nieuwsbrief

Van alle marketing tools die ik in bijna 15 jaar ondernemen heb uitgeprobeerd is er wel één tool die er voor mij uitspringt aan effectiviteit: mijn nieuwsbrief (of eigenlijk: inspiratiemails zoals ik ze noem). Dit is mijn favoriete manier wanneer het gaat over een succesvol bedrijf opbouwen zonder social media.

Hoeveel er ook gedacht wordt dat e-mails niet meer van deze tijd zijn, het is nog steeds het enige medium waarbij jij direct contact hebt met je doelgroep en waarbij er geen algoritme bepaalt wie wel of niet jouw berichten ziet. Hoewel Gmail inmiddels wel strenger aan het worden is ;-)

En we checken allemaal onze e-mails.

Dus vind jij het leuk om te schrijven? Dan is een nieuwsbrief nog steeds een heel goed medium om met je doelgroep te verbinden en jouw aanbod te promoten.

Het belangrijkste hierbij is wel dat je waarde geeft. Net zoals je waarde geeft door kennis te delen op de andere platforms, zo ‘moet’ je ook waarde delen in je nieuwsbrief om de connectie met mensen te maken. Het beste werkt ook dat je iets van waarde geeft waardoor mensen op je nieuwsbrief komen, zoals je op deze website ziet.

Als jij je inschrijft voor mijn inspiratiemails krijg je direct toegang tot mijn gratis masterclass “In drie stappen meer zichtbaar als spirituele ondernemer”. Dit is al een masterclass waarbij ik jou waarde geef. De mails sluiten daar vervolgens weer op aan.

Daarnaast kan je via platforms als Mailchimp of Mailblue ook automatische mails laten draaien die je maar één keer hoeft te maken en je steeds weer nieuwe klanten op kunnen leveren nadat mensen zich ingeschreven hebben. Dit is mijn favoriete manier van een bedrijf opbouwen zonder social media.

Alleen moeten ze wel ergens horen over je nieuwsbrief en zich in kunnen schrijven. Daarvoor heb je dan wel Social Media, Youtube, je eigen website of die offline media nodig. Het is dus eigenlijk, net zoals podcasts, meer een tweede stap. Maar wel fijner dat proberen op Social Media iedereen te blijven bereiken en je diensten of producten te promoten.

Kijk dus eens of dit voor jou werkt EN met welke frequentie jij het fijn vindt om mails te versturen.

Ontdek jouw succesformule met de Cursus Stralen als Ondernemer

Wil jij nog dieper duiken in de mogelijkheden rondom een succesvol bedrijf zonder social media?

Dan help ik je graag verder met mijn online cursus “Stralen als Ondernemer”!

In deze cursus creëer jij jouw unieke zichtbaarheid-formule. Een formule waarbij jij vanuit jouw kracht en passies je ideale content-vorm, bijbehorende platform(s) en onderwerpen kiest!

En daarnaast werk je meteen aan de overtuigingen en angsten die jou nu nog tegenhouden om zichtbaar te zijn voor jouw ideale klant.

Want ik geloof dat het aan jou is om jouw klanten te bereiken op een manier die bij jou past, maar waarbij je ook laat zien wat jij voor een ander kan betekenen! Want als zij dat niet weten, dan kunnen ze ook geen klant bij jou worden.

Dus ga jij jouw unieke zichtbaarheid-formule ontdekken? Klik hier voor meer informatie.

Ik wens je heel veel succes met een succesvol bedrijf opbouwen zonder social media!

Veel liefs,

Mariska