Wanneer je onzeker bent, over je lichaam, over je presentaties of gewoon over alles in en om je heen, dan kan het voelen alsof dat dat het enige is dat bestaat. De vraag “Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?” voelt dan als een reddingsboei op open zee. Kan iemand je alsjeblieft helpen met deze onzekerheid?! Toch zit het antwoord al in je. Ik laat het je graag zien! 

Meer zelfvertrouwen is niet buiten jezelf te vinden

Toen ik jarenlang onzeker was, hoopte ik altijd dat er iets wat dat mij meer zelfvertrouwen zou geven. Een nieuwe telefoon; een relaties; mooie kleding; een eigen bedrijf; de lijst is lang. Ik was altijd opzoek naar iets dat anderen OOK hadden en waarvan ik dacht dat het zelfvertrouwen gaf. Immers, als zij zelfvertrouwen hebben MET die spullen, dan zou ik het toch ook hebben?!

Klinkt dat bekend?

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Zo werkt het helaas niet.

Je goed voelen over jezelf is niet iets wat van buitenaf komt. Ja, het kan zeker even helpen. Die nieuwe telefoon kan je zeker even het gevoel geven dat je wel hip en trendy en populair bent.

Maar voor hoe lang?

Meestal is dat gevoel binnen een paar dagen of hooguit weken weer weg. Want dan is die nieuwe telefoon normaal en misschien is er al weer een nieuw model uitgekomen waardoor je niet meer hip bent.

Of te wel, wanneer je altijd maar meer zelfvertrouwen buiten jezelf aan het zoeken bent, dan blijf je zoeken. Dan wordt het een weg die je vooral steeds ongelukkiger maakt, omdat er steeds meer nodig is om je het gevoel te geven dat je goed genoeg bent.

Hoe krijg je dan wel meer zelfvertrouwen?

Wanneer meer zelfvertrouwen dus niet te koop is of van buitenaf te halen is, dan is de conclusie snel gemaakt dat het dus van binnenuit moet komen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zal je denken.

Want binnen in jou zit vooral dat stemmetje die van alles over jou vindt. Dat je lelijk bent; of te dik bent; dat je haar niet goed zit; wanneer je jaren geleden iets verkeerds zei ; dat je beter je best moet doen; en ga zo maar door. Wat die stem zegt is samen te vatten in één zin: Dat je niet goed genoeg bent.

Maar die stem heeft GÉÉN gelijk!

Nee, absoluut niet! Die stem is slechts een deel van jou dat focust op de negatieve dingen. Die stem is vaak zelfs een overlevingsmechanisme! Want door die stomme dingen te zeggen, zet jij geen stappen in de richting die je op wilt, waardoor je geen risico loopt om fouten te maken of een blauwtje te lopen of zelfs erger: er niet meer bij te horen.

Die stem probeert jou te beschermen…

Als je dat kan zien, dan kan je daarmee om leren gaan. Dus laten we eens kijken naar mijn tips om met deze stem om te gaan en meer zelfvertrouwen te krijgen.

Mijn belangrijkste tips:

Omarm die stem in je hoofd

Dit klinkt waarschijnlijk heel raar, dus laat me het je uitleggen:

Die stem in je hoofd kan je zien als een klein kindje. Een jonger deel van jou dat een andere mening heeft dat de persoon die jij nu bent. Dit is een deel van jou dat vanuit angst leeft; de angst om niet goed genoeg te zijn en daardoor er niet bij te horen.

Als je die stem zo kan zien, dan kan je visualiseren dat het een klein kindje is die voor je staat en jij omarmt.

Wat zou je tegen dat kindje zeggen? Met welke woorden zou je dit kindje vertrouwen geven dat het okey is?

Zeg die woorden hardop tegen die stem/dat gevisualiseerd kindje. Voel hoe het die woorden ontvangt en opneemt. Het is helemaal goed en je hoeft nergens bang voor te zijn!

Ga je gedachten opschrijven en ombuigen

Wanneer je bekend bent met The Work van Byron Katie, dan komt deze tip je bekend voor. Het blijft voor mij een hele belangrijke tip.

Met deze oefening ga je eerst een lijst maken van alle (negatieve) gedachten die in je hoofd spoken. Je kan hiermee met een thema werken, zoals alle gedachten die je hebt over je lichaam.

Kies dan een gedachten waarmee je wilt werken. Je gaat dan vragen of die gedachten ECHT waar is. En zo ja, wat die gedachte met je doet en hoe je je zou voelen zonder die gedachten. Daarna ga je kijken waarom het tegenovergesteld OOK waar is.

Dit is een super krachtige oefening om je eigen gedachten niet meer te geloven.

De complete uitleg vind je in mijn artikel over Overtuigingen Loslaten.

Leer je grenzen aangeven

Een andere tip om meer zelfvertrouwen te krijgen die niet gaat over de stem in je hoofd gaat over het leren je grenzen aan te geven.

Klinkt simpel?

Dat is het misschien ook… Maar veel mensen die onzeker zijn en meer zelfvertrouwen zoeken zijn juist heel slecht met het aangeven van grenzen. Want vanuit die onzekerheid wil je erbij horen en daarom ga je akkoord met dingen die eigenlijk niet okey voor je zijn.

Denk maar eens na: wanneer heb jij mensen over je grenzen heen laten gaan? Wanneer heb jij iets geaccepteerd (van een ander) wat je eigenlijk niet okey vond?

Dit soort vragen helpen je inzien waar jouw grenzen liggen. En hoe jij daar nu mee omgaat.

Vervolgens kan je nadenken over situaties waarin je de volgende keer je grenzen aan wilt geven. Wanneer laat jij iemand makkelijk over je grenzen heen gaan wat je wilt veranderen? Waar is een veilige situatie voor jou (zoals met je familie) waarbij je je grenzen aan kan geven zonder dat je dan het risico loopt om verbannen te worden?

Denk hier eens over na, zodat je kan leren om beter je grenzen aan te geven en daardoor meer zelfvertrouwen op te bouwen!

Meer zelfvertrouwen komt van binnenuit! Vertrouw op jezelf!

Als ik je één boodschap in dit artikel mee wil geven, dan is het wel dat JIJ op JEZELF mag vertrouwen. Daar komt meer zelfvertrouwen vandaan.

Je hoeft het niet buiten jezelf te zoeken, want het zit al in je. En door steeds een stap te nemen in de goede richting, ga je je steeds beter voelen en bouw je stapje voor stapje aan meer zelfvertrouwen.

Ik geloof in je!

En als je meer hulp wilt ontvangen op je pad, dan help ik je graag met mijn spirituele coaching of één van mijn digitale producten.

Veel liefs,

Mariska