Mediteren of mindfulness; als je in de westerse wereld woont, dan durf ik zeker te zeggen dat ook jij de tip wel eens gehad hebt om het te proberen. Immers, wij leren niet hoe je moet mediteren, zoals vele in de Oosterse wereld dat wel leren vanuit Boeddhisme en Hindoeïsme. Maar hoe begin je dan met mediteren en wat helpt om dagelijks te mediteren? In deze blog vind je mijn 5 beste tips om te leren te beginnen met mediteren.

De inspiratie voor deze blog kwam omdat ik deze week precies 4 jaar lang iedere dag mediteer. Eigenlijk best een lange tijd… Dus ik was aan het terugdenken naar het moment dat ik begon met deze reeks.

Ik was al wel bekend met met mediteren, maar had tot dat moment nog niet vaak volgehouden. Dus wilde ik het anders gaan aanpakken. Ik had namelijk oprecht het gevoel dat het mij wel zou helpen!

Ik ben begonnen met enkele geleide meditaties en gaandeweg heb ik mijn weg in mediteren gevonden. Inmiddels staat de teller op ruim 1450 dagen opeenvolgend en zal ik er alles aan doen om die teller niet op 0 te laten springen.

En omdat ik geloof dat jij dat ook kan, vind je in deze blog mijn 6 beste tips om te beginnen met mediteren.

Wat is het doel van mediteren wanneer je gaat beginnen?

Als je gaat beginnen met mediteren, dan is het vaak omdat je gehoord hebt dat het kan helpen. Maar weet je echt wat het is en waarom mediteren je kan helpen?

Mediteren gaat over het rustig maken van je hoofd en bewust worden van de gedachten in je hoofd.

Nee, het is niet dat je niet meer denkt of geen gedachten meer hebt. Dat is wel een staat waar je naar toe kan gaan, maar zelfs wanneer je je hersengolven extreem vertraagt (zoals wanneer je slaapt) heb je vaak nog wel gedachten.

Het doel is juist om die gedachten op te merken en los te laten. Dus niet mee te gaan in een ‘gedachtentrein’ waarbij je van het ene onderwerp naar het andere gaat en uiteindelijk je afvraagt hoe je daar gekomen bent. Volgens mij kennen we die situaties allemaal wel.

Het makkelijkste om uit die gedachten te komen, is door te focussen op je ademhaling of je hartslag. Je hebt dan een duidelijk punt waar je aandacht naar toe gaat en je merkt eerder op wanneer je aandacht ergens anders naar toe is gegaan.

Wanneer je aandacht afgedwaald is (en ja, dat gebeurt, bij iedereen!), dan kan je weer terug komen naar het punt waar je je op focust.

Heel simpel gezegd is dat mediteren:

Je maakt je hoofd rustig door te focussen op je ademhaling of hartslag en leert opmerken wanneer je gedachten afdwalen om weer terug te gaan naar het focuspunt.

Wanneer je dit onder de knie hebt, dan kan je mediteren gaan uitbreiden met bijvoorbeeld een bodyscan, healing ontvangen, Inner Child healings of zelfs astral travelling. Maar om te beginnen met mediteren kan je het simpel houden door je aandacht bij je ademhaling te houden!

Mijn 6 beste tips om te beginnen met mediteren

Haal uit de tips hieronder vooral waar jij het meeste aan hebt of die jij wilt uitproberen. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken.

Tip 1: Bepaal de beste tijd van de dag voor jou

Toen ik begon met mediteren ‘wilde’ ik vaak ‘s avonds mediteren, als afsluiting van de dag. Met als gevolg dat ik vaak tegen de tijd dat ik naar bed ging nog ‘moest’ mediteren. Hierdoor werd het een verplichting of wilde ik het te graag overslaan.

Totdat ik een geleide meditatie kocht die speciaal voor de start van de ochtend was. Dus ging ik ‘s ochtends direct vanuit bed (in mijn pyjama 🥰) mediteren en dat maakte een wereld van verschil.

Inmiddels is het daardoor zo’n vast onderdeel van mijn ochtend geworden dat het super makkelijk is om dagelijks te mediteren. EN ik begin mijn dag op mijn manier.

Maar misschien werkt het voor jou wel juist als onderdeel van het naar bed gaan om eerst te mediteren, dan je tanden te poetsen en dan in bed te gaan liggen.

Jij kan zelf dus bepalen wat het beste moment van de dag is voor jou om te mediteren. Probeer ook vooral uit wat je zelf het fijnste vindt!

Voor ouders: Ik snap dat het voor jullie moeilijker is wanneer er kinderen rondlopen. Als single zonder kinderen is het voor mij natuurlijk makkelijk praten. Maar je zou kunnen afspreken met je gezin dat je je op bepaalde momenten even terug kan trekken zodat je daarna een fijnere ouder kan zijn of je kan je wekker vroeger zetten voordat iedereen wakker wordt om tijd voor jezelf te hebben.

Tip 2: Gebruik een meditatie app die jou helpt te beginnen met mediteren

Misschien heb je je al afgevraagd hoe ik weet dat ik iedere dag gemediteerd heb. Ik gebruik daarvoor natuurlijk een app ;-) De app Insight Timer vind ik zelf het fijnste, maar er zijn nog tal van anderen voor iPhone en Android.

Er zitten veel voordelen aan de Insight Timer app:

  • Er zit een grote bibliotheek aan gratis geleide meditaties in, zowel in het Engels als in het Nederlands
  • Je kan er ook binaire muziek vinden die je helpt om in een bepaalde focus-staat te komen
  • Er is ook een timer-functie die aftelt voor de tijd die je instelt of onbeperkt is waardoor je zelf de timer uit kan zetten wanneer je klaar bent. Ideaal wanneer je een geleide meditatie buiten de app volgt, zoals de gratis meditatie die ik gemaakt heb voor je!
  • En ja, de teller die aangeeft hoeveel dagen achtereenvolgend je hebt gemediteerd zit er dus ook in. Deze teller zie je ook in beeld wanneer je een meditatie afgerond hebt.
  • Als stok achter de deur geven ze ook sterretjes (mijlpalen) per elke 10 dagen opvolgend dat je hebt gemediteerd en wanneer je 50 dagen (ook niet opvolgend) hebt gemediteerd. Dit vond ik in het begin behulpzaam om het vol te houden

Kijk vooral welke app jij zelf fijn vindt om te gebruiken. Je kunt ook Calm of Headspace proberen.

Tip 3: Vind jouw favoriete houding

Liggend, zittend, staand, wandelend; Mediteren kan je in verschillende houdingen! Het is dus aan jou om te zoeken in welke houding je het makkelijkste kan focussen op je ademhaling en/of hartslag en rust krijgt in hoofd.

Je kunt hiervoor ook meditatiekussens of -bankjes gebruiken, die helpen je om een houding in kleermakerszit makkelijker vol te houden. Dit is echter echt niet perse nodig. Een fijne stoel, de bank of je bed kunnen ook al helpen om een fijne houding aan te nemen en vast te houden tijdens je meditatie. Je kunt zelfs gewoon een kussen op de grond of op een yogamat leggen.

Daarnaast kan je ook uitproberen wat je het fijnste vindt qua houding voor je benen en je handen/armen. Ga daar mee experimenteren!

Een liggende meditatie kan heel fijn zijn. Let er alleen op dat je niet in slaap valt. Dat is natuurlijk heerlijk wanneer je naar bed gaat, maar het is eigenlijk niet de bedoeling van je meditatie. Je wilt juist je aandacht erbij houden.

Mocht je niet kunnen slapen, dan is een geleide meditatie of Yoga Nidra sessie zeker wel aan te bevelen. Dit kan helpen om (weer) lekker in slaap te vallen. Het is maar net wat de intentie van de sessie is ;-)

Tip 4: Bepaal jouw meditatie ritueel

Hoe leuker je het voor jezelf maakt, hoe makkelijker het is om te beginnen met mediteren en het ook vol te houden! Maak er dus een mooi ritueel van waarmee je jezelf echt verwend.

Zo kan je een kaarsje opsteken (misschien zelfs een gebed erbij doen), een paar edelstenen erbij pakken, wierrook laten branden, orakelkaarten trekken of een ontspannen achtergrond muziek aanzetten.

Ook het gebruik van Palo Santo of Salie is zeker een fijne manier om je meditatie te verdiepen. Lees hier mijn uitleg over hoe je Palo Santo gebruikt!

In de webshop van Spiru.nl vind je tal van prachtige producten om een mooie meditatieplek te maken en een mooi ritueel voor jezelf te creëren.

 

Ook voor de invulling van de meditatie kan je je eigen ritueel maken. Zo kan je beginnen met een gebed, daarna een bodyscan doen (waarbij je met je aandacht je hele lichaam doorloopt) en daarna nog enkele affirmaties herhalen. Het is jouw meditatie en jij bepaalt wat je fijn vindt! Wat jou een goed gevoel geeft!

Wanneer je geleide meditaties gaat doen, dan zal je ook merken dat hierin ook bepaalde opbouwen zitten of verschillende aspecten gebruikt worden.

Geleide meditaties zijn absoluut een aanrader om te beginnen met mediteren, omdat je als het ware aan de hand wordt genomen in een meditatie. Hierdoor hoef je zelf niet zoveel moeite te doen om je focus bij je meditatie te houden, omdat iemand je hierin begeleid. Zo begon ik 4 jaar geleden ook. Zelfs terwijl ik al bekend was met stilte meditaties zonder begeleiding. En nog doe ik regelmatig geleide meditaties. Het is niet meer of minder goed om met of zonder begeleiding te mediteren!

Wil je vandaag nog beginnen? Download dan mijn gratis meditatie!

Tip 5: Bouw het op

Ben jij wel eens begonnen met hardlopen of sporten in de sportschool en meteen voor de volle marathon of de zwaarste gewichten gegaan?

Nee?!

Nee, natuurlijk niet! Dat moet je opbouwen. Dat weten we allemaal.

Met mediteren is het net zo!

Wanneer je gaat beginnen met mediteren, dan ga je je concentratie-spier opbouwen. En die spier heeft net zoals je fysieke spieren ook training nodig.

Begin dus niet met de verwachting dat je meteen een half uur in stilte kunt mediteren (en verwacht ZEKER niet dat je gedachten in dat half uur niet afdwalen). Je zal merken dat je dan flink wat frustratie krijgt en jezelf vaak afvraagt hoe lang je nog ‘moet’.

Begin gewoon simpel met 5 minuten of een korte geleide meditatie. Je kunt zelfs al beginnen met mediteren door in de wachtrij bij de supermarkt niet je telefoon te pakken, maar even te concentreren op je ademhaling.

En nee, dan hoef je niet je ogen dicht te doen 😂

Weet dat iedere minuut telt en het steeds makkelijker wordt om het langer vol te houden. Maar alleen als je het traint.

En zelfs als je al jaren iedere dag mediteert, dan nog kunnen er soms dagen bij zitten dat het lijkt alsof er geen eind aan zit aan 15 minuten. Terwijl de andere dag je zo diep in je meditatie zit dat je makkelijk een half uur kan mediteren.

Met sporten gaat het ook de ene dag makkelijker dan de andere dag.

Dat is helemaal prima!

Tip 6: Wissel het af om makkelijker te beginnen met mediteren

Nog een vergelijking met de sportschool: Iedere keer hetzelfde doen wordt mega saai en werkt uiteindelijk qua training ook minder goed dan regelmatig je oefeningen en spiergroepen afwisselen.

Met mediteren geldt hetzelfde!

Door regelmatig af te wisselen in de meditaties die je doet, het moment van de dag, de rituelen tijdens en rondom de meditaties, ondersteun je juist je concentratie. Het maakt het leuk en je kan makkelijker concentreren op iets wat je voor de eerste keer hoort dan iets dat je al 100e keren gehoord hebt.

Tegelijkertijd is dit ook een fijne manier om erachter te komen wat jij fijn vindt voor je meditaties, dus je slaat daarbij 2 vliegen in 1 klap.

Dus probeer eens een nieuwe meditatie uit, ga een wandel-meditatie doen in het bos of ga eens (anders) liggen tijdens de meditatie.

Dan weet ik zeker dat jij over een paar jaar ook nog steeds mediteert!

 

Ik ben benieuwd welke van deze tips jou het meeste geholpen hebben om te beginnen met mediteren. Deel het vooral in de reacties hieronder.

Mocht je nog vragen hebben of meer hulp nodig hebben bij het beginnen met mediteren en het opbouwen van jouw spirituele bedrijf, check dan vooral ook even mijn spirituele business coaching pagina.

Veel liefs,

Mariska

PS is 1 van de redenen dat jij wilt leren mediteren om van fysieke pijnen af te komen of andere stukken in jezelf te helen? Check dan eens het Healing Membership van Higher Spirit Academy of de Liefdevol Pijn Oplossen meditatie van PainChanger!

PSS het klinkt misschien veel dat 4 jaar mediteren, maar dat wist ik ook niet toen ik begon. Ik focuste gewoon op vandaag mediteren en de eerste 10 dagen halen. Daarna ging het van 10 naar 20. En zo steeds een stapje verder totdat het nu zo automatisch is dat de jaren voorbij zijn gevlogen. Laat je dus niet ontmoedigen en begin vandaag met 5 minuten!

Cursus: Keuzes maken vanuit je hart
E-book: In je kracht staan - Spiritueel handboek voor meer zelfvertrouwen